Met zijn Boerderijmini's doet Albert Heijn eindelijk iets voor boeren. Het bedrijf was daartoe uitgedaagd door onder meer de Youth Food Movement die er samen met boeren over ging praten op het hoofdkantoor. En nou is het volgens de zojuist naar het internationale Slow Food bestuur overgestapte Joris Lohman van YFM weer niet goed. Met zoveel woorden zegt hij: wat zitten er toch voor marketingminkukels in Zaandam?
In Trouw schreven Joris Lohman en Marjolein van Vught dit weekend een kritisch stukje over de Boerderijmini's van Albert Heijn. Die laten gezellige Ot & Sien plaatjes van boeren zien. Nee, dat moet realistischer, vinden Lohman en Van Vught. Ze schrijven:
Op 11 oktober organiseert 's lands grootste grootgrutter ook een open dag. Tijdens de 'Doe als een boer-dag' kan een bezoek gebracht worden aan een boerenbedrijf en kunnen kinderen een heus boerendiploma verdienen met activiteiten zoals koeien melken, kruiwagen-races en klompen lopen. Gezelligheid alom.
Niks mis mee, zou je zeggen. Goed als stadse kinderen, die denken dat melk uit de fabriek komt, en chocalademelk van bruine koeien, op bezoek gaan bij de boer. Het is een goede zaak dat consumenten zich afvragen waar voedsel vandaan komt. Als ze dat beter snappen, kunnen ze misschien ook betere, kritische keuzes maken in de supermarkt.
Het is een gemiste kans dat Albert Heijn met haar actie alleen het romantische beeld van de landbouw laat zien. Want hoe kan een consument een doordachte keuze maken, als hij voor de gek wordt gehouden met een ouderwets beeld van het boer'nleven?
Hoe het dan wel moet, vertellen ze er ook bij. Tomm Velthuis maakt speelgoed dat kinderen echt leert hoe de boel eruit ziet en daarmee kunnen ze leren voedseltje spelen. Zo dus.
Gouden kans?
Zien Lohman en Van Vught het goed en heeft de marketingafdeling van AH een gouden kans laten lopen om te laten zien wat en hoe boeren echt doen?
Ook wij hebben een suggestie: laat zien hoe het er echt aan toegaat én hoe boeren werken aan nieuwe manieren van doen. Er is immers niet alleen een verschil tussen Ot & Sien en 'echt', maar ook tussen 'echt' en 'anders echt'. Een echte consument uit de grote stad ging voor Foodlog kijken naar twee 1-sterren varkensstallen in het Oosten van het land. De echte boeren Gert en Jan vertellen de super en de slager wat zij zouden moeten doen. Slachter Ben hebben ze daar al van kunnen overtuigen. Misschien brengt het Tomm ook wel op ideeën voor nog leuker en echter speelgoed. Wees alvast wel gewaarschuwd: na het zien van de video twijfel je voortaan hoeveel zo'n ster nou eigenlijk waard is.
Fotocredits: Voedseltje spelen, uitsnede, Tomm Velthuis
--- POLL ---
Dit artikel afdrukken
Op 11 oktober organiseert 's lands grootste grootgrutter ook een open dag. Tijdens de 'Doe als een boer-dag' kan een bezoek gebracht worden aan een boerenbedrijf en kunnen kinderen een heus boerendiploma verdienen met activiteiten zoals koeien melken, kruiwagen-races en klompen lopen. Gezelligheid alom.
Niks mis mee, zou je zeggen. Goed als stadse kinderen, die denken dat melk uit de fabriek komt, en chocalademelk van bruine koeien, op bezoek gaan bij de boer. Het is een goede zaak dat consumenten zich afvragen waar voedsel vandaan komt. Als ze dat beter snappen, kunnen ze misschien ook betere, kritische keuzes maken in de supermarkt.
Het is een gemiste kans dat Albert Heijn met haar actie alleen het romantische beeld van de landbouw laat zien. Want hoe kan een consument een doordachte keuze maken, als hij voor de gek wordt gehouden met een ouderwets beeld van het boer'nleven?
Hoe het dan wel moet, vertellen ze er ook bij. Tomm Velthuis maakt speelgoed dat kinderen echt leert hoe de boel eruit ziet en daarmee kunnen ze leren voedseltje spelen. Zo dus.
Gouden kans?
Zien Lohman en Van Vught het goed en heeft de marketingafdeling van AH een gouden kans laten lopen om te laten zien wat en hoe boeren echt doen?
Ook wij hebben een suggestie: laat zien hoe het er echt aan toegaat én hoe boeren werken aan nieuwe manieren van doen. Er is immers niet alleen een verschil tussen Ot & Sien en 'echt', maar ook tussen 'echt' en 'anders echt'. Een echte consument uit de grote stad ging voor Foodlog kijken naar twee 1-sterren varkensstallen in het Oosten van het land. De echte boeren Gert en Jan vertellen de super en de slager wat zij zouden moeten doen. Slachter Ben hebben ze daar al van kunnen overtuigen. Misschien brengt het Tomm ook wel op ideeën voor nog leuker en echter speelgoed. Wees alvast wel gewaarschuwd: na het zien van de video twijfel je voortaan hoeveel zo'n ster nou eigenlijk waard is.
Foodlog Uncovers: Merken maken het verschil from Maria Kolossa on Vimeo.
Fotocredits: Voedseltje spelen, uitsnede, Tomm Velthuis
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zet me enorm aan het denken, deze poll - mijn antwoord staat er niet zo maar bij. Wie heeft 'de taak' de werkelijkheid te laten zien zoals die is? Wij allemaal samen denk ik, als samenleving.
Ik vind het wel prima zoals het nu gaat. AH heeft niet de taak om alle scenario's van de landbouw realistisch te tonen. Het betreft marketing en daarin mag je een beetje liegen. Dus zijn er de RCC, foodwatch, Jorissen en anderen die dit bekritiseren. En dan is er debat. laat gaan laat gaan en pak de echte problemen aan: lees fossiele brandstoffen en verdeling.
Nou moe. Hebben kinderen geen ouders meer?
Jawel Wouter, alleen zijn de kinderen van vandaag alweer de 2e/3e generatie die niet weten hoe de vork in de steel steekt en ze van hun ouders dus weinig kunnen "leren".
Men zou dan dus eigenlijk ook moeten beginnen met het opvoeden van de ouders
Jazaker, Jarno van de Veerdonk. Maar moet aldus Albert Heijn ouders en grootouders gaan opvoeden? Het is zo bizar. De super wordt alom bekritiseerd, soms terecht, vaak schunnig ten onrechte, maar opeens moet Heijn de bovenmeester zijn.