De omzet van Albert Heijn staat onder druk, vooral doordat de supermarktketen marktaandeel verliest aan discounter Lidl, die in Nederland steeds verder oprukt en zich inmiddels een 'normaal' alternatief voor de middenklasse begint te ontwikkelen. Volgens analisten van de Rabobank daalt het omzetvolume bij AH dit kwartaal met 3%, schrijft De Telegraaf.
Er gaan ook dingen wel goed voor Albert Heijn en moederconcern Ahold: zo prijst de Rabobank 'de integratie van Bol.com, de expansie naar België, de opmars van AH To Go'. De oorzaken voor de volumedaling is volgens de Rabobank aan de volgende factoren toe te schrijven: "De economie is natuurlijk moeilijk. Albert Heijn wordt als duur ervaren. De opkomst van de Duitse keten Lidl is een niet te stoppen trend. De omzet van die keten groeide vorig jaar met meer dan 10%". Ook constateert de Rabobank dat het onderscheidende vermogen van Albert Heijn is afgenomen.
Niet alleen in Nederland staat Ahold onder druk. Ook in de VS blijkt de keten last te te hebben van prijsvechters. Als concurrenten 'waar Ahold last van heeft' worden de ketens Shaws en Market Basket genoemd.
Dit artikel afdrukken
Er gaan ook dingen wel goed voor Albert Heijn en moederconcern Ahold: zo prijst de Rabobank 'de integratie van Bol.com, de expansie naar België, de opmars van AH To Go'. De oorzaken voor de volumedaling is volgens de Rabobank aan de volgende factoren toe te schrijven: "De economie is natuurlijk moeilijk. Albert Heijn wordt als duur ervaren. De opkomst van de Duitse keten Lidl is een niet te stoppen trend. De omzet van die keten groeide vorig jaar met meer dan 10%". Ook constateert de Rabobank dat het onderscheidende vermogen van Albert Heijn is afgenomen.
Niet alleen in Nederland staat Ahold onder druk. Ook in de VS blijkt de keten last te te hebben van prijsvechters. Als concurrenten 'waar Ahold last van heeft' worden de ketens Shaws en Market Basket genoemd.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het voorspellende vermogen van de Rabobank is van de allerhoogste klasse.
Inderdaad, Jan Peter! Niet zo moeilijk, als Boer & co ook AH-aandelen verkopen.
De RABO-voorspelling dat de huizenprijzen dit jaar zullen stijgen, met maar liefst tussen de 0 en de 1 % is ook al zo'n sterke. Misschien self-fulfilling. Beetje wishful ook, natuurlijk. RABO is kampioen huizen-onder-water.
Kampioen adviseren was de RABO ook al.
Maar zoals Wijffels gister nog zei: klanten first. Integer. Betrouwbaar. Natuurlijk lullig als je ook net 135 miljoen hebt zitten in een gigakippenfarm en de pleuris breekt uit.
Binnenkort een nieuwe, nóg strengere stresstest. Met een beetje accountant - E&Y was tenslotte ook de accountant van DSB - komt de RABO daar zeker en vast weer stevig uit.