De omzet van Albert Heijn staat onder druk, vooral doordat de supermarktketen marktaandeel verliest aan discounter Lidl, die in Nederland steeds verder oprukt en zich inmiddels een 'normaal' alternatief voor de middenklasse begint te ontwikkelen. Volgens analisten van de Rabobank daalt het omzetvolume bij AH dit kwartaal met 3%, schrijft De Telegraaf.

Er gaan ook dingen wel goed voor Albert Heijn en moederconcern Ahold: zo prijst de Rabobank 'de integratie van Bol.com, de expansie naar België, de opmars van AH To Go'. De oorzaken voor de volumedaling is volgens de Rabobank aan de volgende factoren toe te schrijven: "De economie is natuurlijk moeilijk. Albert Heijn wordt als duur ervaren. De opkomst van de Duitse keten Lidl is een niet te stoppen trend. De omzet van die keten groeide vorig jaar met meer dan 10%". Ook constateert de Rabobank dat het onderscheidende vermogen van Albert Heijn is afgenomen.

Niet alleen in Nederland staat Ahold onder druk. Ook in de VS blijkt de keten last te te hebben van prijsvechters. Als concurrenten 'waar Ahold last van heeft' worden de ketens Shaws en Market Basket genoemd.