Het marktpotentieel voor functionele chocolade is erg groot. Uit een recente studie in opdracht van chocoladeproducent Barry Callebaut in vijf Europese landen met een rijke chocoladetraditie blijkt dat 36% chocolade wil kopen die de gezondheid actief bevordert. Zo'n 40% zou graag chocolade kopen waarvan het suikergehalte op een natuurlijke manier is verminderd, zonder dat het de smaak van de chocolade beïnvloedt. Voor dit type gezondheidbevorderende chocolade wil de consument graag tot 10% meer betalen.
Europeanen zijn chocoladeliefhebbers. Ruim de helft van de ondervraagden eet minstens een paar keer per week chocolade eet; 79,8% eet chocolade minstens een paar keer per maand. Belgen en Zwitsers voeren het klassement aan: 62% van de Belgen en 60% van de Zwitsers geniet minimaal een paar keer per week van chocolade.
Melkcocolade meest populair
De meest populaire smaak blijft melkchocolade: 58% van de Europese consumenten zegt melkchocolade te eten, op de voet wordt gevolgd door pure chocolade (43%) en chocolade met noten, rozijnen of nougat (41%). Frankrijk springt uit het Europese klassement: pure chocolade is er met 57% de meeste populaire smaak. Hoewel in Duitsland traditioneel vooral melkchocolade geconsumeerd wordt, is er toch reeds 37% dat zegt pure chocolade te eten.
Terwijl de 'gewone' chocolade erg populair blijft (88,8% gemiddeld), valt de groei op van origine chocolade (10,8%) en fairtrade chocolade (8,2%). Het Verenigd Koninkrijk heeft hierin een voortrekkersrol: 22% consumeert origine chocolade, 14% fairtrade chocolade.
Functionele chocolade
Hoewel functionele voeding (voedsel met een bewezen positieve invloed heeft op bepaalde lichaamsfuncties of -systemen ) wereldwijd aan populariteit wint, is er amper functionele chocolade beschikbaar op de markt. Daardoor is de consumptie van functionele chocolade met amper 1,6% nog erg klein.
Europeanen geloven dat chocolade een positieve invloed heeft op het psychische en fysieke welzijn: goed voor de moraal (53%), geeft energie (48%), goed voor het geheugen (15%), goed voor hart en bloedvaten (13%) Vooral Franse en Zwitserse consumenten zijn overtuigd van de gezondheidsvoordelen van chocolade. Britse consumenten zijn het meest sceptisch in Europa.
bron: Callebaut
Dit artikel afdrukken
Melkcocolade meest populair
De meest populaire smaak blijft melkchocolade: 58% van de Europese consumenten zegt melkchocolade te eten, op de voet wordt gevolgd door pure chocolade (43%) en chocolade met noten, rozijnen of nougat (41%). Frankrijk springt uit het Europese klassement: pure chocolade is er met 57% de meeste populaire smaak. Hoewel in Duitsland traditioneel vooral melkchocolade geconsumeerd wordt, is er toch reeds 37% dat zegt pure chocolade te eten.
Terwijl de 'gewone' chocolade erg populair blijft (88,8% gemiddeld), valt de groei op van origine chocolade (10,8%) en fairtrade chocolade (8,2%). Het Verenigd Koninkrijk heeft hierin een voortrekkersrol: 22% consumeert origine chocolade, 14% fairtrade chocolade.
Functionele chocolade
Hoewel functionele voeding (voedsel met een bewezen positieve invloed heeft op bepaalde lichaamsfuncties of -systemen ) wereldwijd aan populariteit wint, is er amper functionele chocolade beschikbaar op de markt. Daardoor is de consumptie van functionele chocolade met amper 1,6% nog erg klein.
Europeanen geloven dat chocolade een positieve invloed heeft op het psychische en fysieke welzijn: goed voor de moraal (53%), geeft energie (48%), goed voor het geheugen (15%), goed voor hart en bloedvaten (13%) Vooral Franse en Zwitserse consumenten zijn overtuigd van de gezondheidsvoordelen van chocolade. Britse consumenten zijn het meest sceptisch in Europa.
bron: Callebaut
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Maar chocola is toch al zo gezond? Voor de mens dan, niet de producent (ik mis het bericht over de aangeklaagde Tony Chocolonely of heb ik niet goed gekeken). Althans, ik kikker behoorlijk op van een flink stuk pure chocola per dag. Liefst 70%.
Die origine chocolade wat wordt daar mee bedoeld? Dat je weet waar de boon vandaan komt en dat het niet om mengrepen gaat? Of is het toevallig die 'merkreep' van Callebaut zelf?
Hahaha! Bijna alle vrouwen kikkeren op van chocola, die verhipte endorfinen ook! Als ik op mijn werk een rondje maak langs mijn collegae, kan ik bij de vrouwelijke aan de aanwezigheid van chocoladerepen zien of ze ongesteld zijn ja of nee. Zó krachtig werkt chocolade...
An apple a day keeps the dentist away. En van een reep chocola behoud je je goede humeur, inderdaad. Werkt het bij mannen niet dan? Ik zou zeggen, alle vrouwen een appel en een reep chocola mee naar het werk. En sjaggo mannelijke collega's een stukje aanbieden. Wie weet...
'Functionele' chocola bestaat toch al lang ?
... en zeker hier in 032. De firma Newtree ligt al een paar jaar in de winkels. Je lacht je rot om de claims die ze maken, maar - eerlijk is eerlijk - de chocolade (ontwikkeld in samenwerking met Pierre Marcolini, dacht ik, en dat is toch iemand die dicht bij God staat in BE) is serieus goed.
Vermaak U op hun site : site van Newtree
O die site die ken ik en Newtree is helemaal geen verkeerde chocola en bovendien érg leuk om cadeau te doen. Pierre Marcolini (www.marcolini.be) ook trouwens, één malline (doos met 30 stuks) en je maakt vrienden voor het leven. Chocola waar een beetje vrouw kippenvel van krijgt. Maar goed, we dwalen volgens mij een beetje af van het onderwerp. Of zijn we er al over uit, dat chocola ALTIJD functioneel is?