Dat zegt Joop Holla van onderzoeksbureau GFK die de prijzen van de Nederlandse supermarkten in de gaten houdt. "Het is een soort kluitjesvoetbal op het middenveld geworden'.
AH verlaagde de prijzen om Jumbo de voet dwars te zetten. Het resultaat was prijsverlagingen, maar tegelijk ook prijsverhogingen zodat het netto resultaat van de prijzenoorlog voor de consument op zijn best neutraal maar over de gehele linie eerder negatief was. Boodschappen zijn duurder geworden. Wel heeft de oorlog geleid tot meer van hetzelfde en minder onderscheid tussen de formules zodat de winstcapaciteit van de bedrijven negatief beïnvloedt.
De uitgebreide versie van dit artikel is verschenen in de regionale pers.
Dit artikel afdrukken
AH verlaagde de prijzen om Jumbo de voet dwars te zetten. Het resultaat was prijsverlagingen, maar tegelijk ook prijsverhogingen zodat het netto resultaat van de prijzenoorlog voor de consument op zijn best neutraal maar over de gehele linie eerder negatief was. Boodschappen zijn duurder geworden. Wel heeft de oorlog geleid tot meer van hetzelfde en minder onderscheid tussen de formules zodat de winstcapaciteit van de bedrijven negatief beïnvloedt.
De uitgebreide versie van dit artikel is verschenen in de regionale pers.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De supermarktoorlog is een zeer diffuse zaak.
Waar het begint en ophoudt is niet transparant. Ik begin me af te vragen in hoeverre die oorlog niet gezamenlijk gestuurd wordt. Juist een 'supermarktoorlog', gebaseerd op een enorm divers scala van 'prijssturende' producten leent zich er bij uitstek voor. Het zou niet de eerste maal zijn (het is eerder gebruikelijk....) dat grote internationale concerns elkaar boven tafel te lijf gaan, en onder tafel elkaars hand vasthouden.
Groepen als Wakker Dier en c.s. sturen het daar indirect ook op aan.
Met als pseudo-integer motief dat beesten een leutiger leven moeten 'lijden' proberen ze over een breed vlak bij supers een price setting te forceren gebaseerd op nieuwe diervriendelijker kostenschema's die voor allen moeten gelden.
Het is voor mij de vraag wanneer supers door externe invloeden en krachten van binnenuit één pot worden.
Misschien zijn ze dat voor een deel al.