Een nieuw businessmodel voor boeren steekt de kop op: consumenten leggen geld in om zich te verzekeren van (biologische) groenten, fruit, vlees, zuivel en wijn van de boer om de hoek, de boer weet zich verzekerd van zijn inkomsten of startupkosten, er wordt 'op maat' geproduceerd en verspilling is verleden tijd. Management Team zet een aantal van de nieuwe agricrowdfundings op een rijtje:
- crowdbutching: koopeenkoe.nl
- 'van zaadje tot karbonaadje: Eko varkensboerderij 't Helder
- het moderne moestuintje: een wekelijkse kistje van Ruud Maaz of een biologische kantoorlunch van de Buurtboer
- 'een wortel voor een zonnepaneel': investeren in de vorm van een biologisch groentenabonnement van Landzicht
- adopteer een kip en krijg er verse eitjes voor terug
- zelfs de Nederlandse wijnbouw heeft crowdfunding ontdekt: je kunt voor 5 jaar een wijnstok adopteren.
Dit artikel afdrukken
- crowdbutching: koopeenkoe.nl
- 'van zaadje tot karbonaadje: Eko varkensboerderij 't Helder
- het moderne moestuintje: een wekelijkse kistje van Ruud Maaz of een biologische kantoorlunch van de Buurtboer
- 'een wortel voor een zonnepaneel': investeren in de vorm van een biologisch groentenabonnement van Landzicht
- adopteer een kip en krijg er verse eitjes voor terug
- zelfs de Nederlandse wijnbouw heeft crowdfunding ontdekt: je kunt voor 5 jaar een wijnstok adopteren.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Agricrowdfunding is in opmars. Ik heb er een keer bij moeten slikken.... Ik geloof eigenlijk toch wel meer in Chickenfuckingapproach.. Maar dat laatste heeft dan ook een veel positievere social feedback....
…….ik kreeg in de marge een kritische feedback van Foodlog. Laten we a.u.b. heldere taal gebruiken. “Je kunt voor 5 jaar een wijnstok adopteren” en “Koop een koe”.
Het begrip adoptie heeft primair te maken met het nemen van een onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid..
Kun je die nemen voor een wijnstok vanuit je grachtengordel ? Of kun je een koe kopen ? Afstandelijk via een link op je tablet ?
Of ga je echt stront ruimen, en ’s morgen om 6 uur op staan ?
Of fulmineren we hier een trendmatig fenomeen dat werkelijk elke sociale maatschappelijke relevantie ontbeert ?
Of is het een tekortkoming mijnerzijds die mijn tenen doet krullen ?
Ik meng ’s avonds bietenpulpkorrels en ga ’s morgens op 6 uur naar mijn schapen. Een uur later krijgen ze hooi en dan hoor ik ze niet meer tot ongveer 14 uur. Maar mijn schapen kun je niet ‘adopteren’ en voor een tientje komen kijken hoe het met ‘jouw’ schaap gaat…. Niet over mijn lijk.
Deze topic ligt dicht bij de idioterie van Foster Parents plan.. Tot een paar simplisten hun ‘kind’ wilden bezoeken..
Dat verweven zat in een obscuur netwerk van fund raising en onwaarheid
Met het strelen van je eigen moralistische ego voedt je geen 16.000.000 landgenoten, die zich die nobele adoptie niet kunnen permitteren. Een vorm van ‘trendy social masturbation’.
Waar je een nieuwe maatschappij mee inluidt ? Dat geloof je zelf toch niet...
Hans, waarom maak je je hier zo druk over? Het is toch prima als mensen geld willen doneren voor een kip?
Henric. Je hebt deels gelijk. Wel erg snel door de bocht. Maar ik heb alle sites bezocht, en dat deed misschien niet iedereen.
Toch zal ik proberen me te verdedigen.
Een kip, koe of varken bij een boer kopen om jezelf een kortere weg naar de bron te verschaffen, is zo oud als Methusalem. In Zeeuws-Vlaanderen, als je oog hebt, kun je uien, eieren, appels, en zelfs Limousin vlees kopen aan de bron. Zonder moralistische referentie. Daar is geen adoptie procedure via de Kinderbescherming voor nodig. Of andere crowddinges. Probleem is eerder dat de prijzen bijna per definitie hoger liggen. Schaalverkleining.
Het gaat me voornamelijk om de Orwelliaanse kromspraak waarmee gesuggereerd wordt dat je sociaal maatschappelijk, ecologisch en diervriendelijker bezig bent.
1. Agrocrowdfunding. Een vorm van agro-zorgparticipatie via de sociale media ? Die je de ‘kans’ moet geven medeverantwoordelijk te zijn voor een ecologische, diervriendelijke en kwalitatief betere aankoop aan de bron ? Als onderdeel van de opvoeding thuis ? Voor een betere wereld dan ?
2. Langs het rijtje
- Buurtboer: Winkel in de Sarphatiestraat. Ziet de groente als boer zelf groeien ? Zo te zien aan het mandje niet; contact met biologische kwekers buiten de stad ? Een kolenboer is ook geen boer.
- Koop een koe; ‘eet minder vlees’ maar wel het duurdere van mij ? Trouwens een boer die voor een koe z’n neus wat tarwe in het hoge gras gooit, doet gek. Vindt de koe zo te zien ook.
- Heldervarken.com: de kosten als ‘sharer’ per kilo doen een normaal mens naar adem snakken. “Share € 100,- Kiek en Big, Je adopteert een biggetje totdat het groot is. Je zorgt voor al (?) het voer en ontvangt na 8 maanden een 10KG vleespakket t.w.v. € 117,50." Je kan natuurlijk ook € 150 ‘sharen’ en dan mag je rondkieken en krijg je wel 20% korting in een lokaal restaurant. Of je in dat laatste geval vlees kunt kopen staat er niet bij.. Dat ligt op je bord ?
- Adopteer een kip maakt het nog bonter: Als je ‘Miepje ’adopteert’ hoef je maar € 6,81 voor een doosje van 10 eieren te betalen (36 eieren voor 24,50 = 68 cent per ei)
- Wijgaardwaneningsberg heeft nog niets. Moet nog beginnen met jouw geld. Crowdfunding pur sang. Op zoek naar euro’s dus: voor € 90 een wijnstok. Die levert je vijf jaar, behalve de eerste 2 natuurlijk, 1 fles wijn per jaar op. Kom je de eerste 5-jaarperiode aan een flesje wijn voor € 30,00 per stuk.. Hoe het verder verrekend wordt is onduidelijk.
Pollemans, je bent een zuurpruim. Zal wel..
Moraal:
Je hebt een zakenplan en een formule, maar geen geld om te starten of je wil meer cashen om het hoofd boven water te houden. Dan kun je dat doen met hard werken met een nuchtere productpromotie. Of meer efficiency. Maar wat leert de huidige marketing ons ?
JE VERKOOP GEEN PRODUCT MAAR EEN CONCEPT.
Dus probeer je onder de noemer eco, diervriendelijk.. of onder de noemer ‘adoptie’ een sentiment te bespelen dat de sociaal maatschappelijk onvrede van sommigen ‘bevredigt’...
Want alleen zo maak je ‘fantastische’ prijzen. Die in veel gevallen ook fantasie blijven.
Ik noem dat gewoon misleiding.
@Hans Pollemans, in zijn algemeenheid is crowdfunding slechts een financieringsmethode, al dan niet 'ideëel' of 'agro'. Om zaken te financieren waar banken geen trek in hebben. 'Concepten' vaak, inderdaad, waar producten producenten en consumenten door interactie met elkaar in verbinding een gezamenlijk doel trachten realiseren of op zijn minst op de kaart te zetten.
En als meer mensen minder vlees eten voor een eerlijkere prijs wie zal daar dan tegen kunnen zijn?
Eerlijke prijs betekent bijv ook een prijs waarin de milieu kosten meegerekend zijn.
Hans Pollemans lijkt alle crowdfunding initiatieven over een kam te scheren en dat lijkt me niet terecht. Voorbarig en tendentieus. Onverdiend.