Franse consumenten blijken en masse de voorkeur te geven aan producten uit eigen land. Volgens een onderzoek door onderzoeksbureau Ifop kopen 7 op de 10 Fransen liever een product van Franse makelij dan van een buitenlandse producent. Gepensioneerde Fransen zijn nóg vaker genegen voor een Frans product te kiezen: 80% geeft de voorkeur aan 'made in France'.

Voor die Franse herkomst willen de consumenten dan ook wel 5 tot 10% extra betalen, zo laat het onderzoek zien.

Kwaliteitsperceptie
Het Franse patriottisme wordt mede ingegeven door het streven een kwaliteitsaankoop te doen. 60% van de Fransen ziet het stempeltje 'made in France' als een kwaliteitskeurmerk. Dat was in 1999 nog wel anders, toen vond nog maar 32% dat. De kwaliteitsperceptie speelt met name een grote rol bij de aankoop van een nieuwe auto of kleren. "Maar er moet wel een meerwaarde tegenover staan", zegt een respondent. "Het moet de meerprijs waard zijn", citeert RTL.fr.

'Patriotisme alimentaire'
Het onderzoek had betrekking op industriële producten. Om de Franse boeren bij te staan in de boerencrisis die momenteel heel Europa treft, propageert de regering ook een 'patriotisme alimentaire'. Consumenten willen daar best aan bijdragen, zegt de Franse consumentenorganisatie 60 Millions de Consommateurs op RTL.fr. Maar ze raken nogal eens de weg kwijt tussen de verschillende labels en etiketteringsregels. 60 Millions heeft een eenvoudig advies: vers vlees, fruit, groenten en eieren hebben verplicht een herkomstlabel. Daar kun je als Franse consument dus op vertrouwen.

Fotocredits: Origine France Garantie, via Facebook
Dit artikel afdrukken