Fransen geven liever iets meer geld uit voor een Frans product. Maar dan moet het wel perfect zijn.
Franse consumenten blijken en masse de voorkeur te geven aan producten uit eigen land. Volgens een onderzoek door onderzoeksbureau Ifop kopen 7 op de 10 Fransen liever een product van Franse makelij dan van een buitenlandse producent. Gepensioneerde Fransen zijn nóg vaker genegen voor een Frans product te kiezen: 80% geeft de voorkeur aan 'made in France'.
Voor die Franse herkomst willen de consumenten dan ook wel 5 tot 10% extra betalen, zo laat het onderzoek zien.
Kwaliteitsperceptie
Het Franse patriottisme wordt mede ingegeven door het streven een kwaliteitsaankoop te doen. 60% van de Fransen ziet het stempeltje 'made in France' als een kwaliteitskeurmerk. Dat was in 1999 nog wel anders, toen vond nog maar 32% dat. De kwaliteitsperceptie speelt met name een grote rol bij de aankoop van een nieuwe auto of kleren. "Maar er moet wel een meerwaarde tegenover staan", zegt een respondent. "Het moet de meerprijs waard zijn", citeert RTL.fr.
'Patriotisme alimentaire'
Het onderzoek had betrekking op industriële producten. Om de Franse boeren bij te staan in de boerencrisis die momenteel heel Europa treft, propageert de regering ook een 'patriotisme alimentaire'. Consumenten willen daar best aan bijdragen, zegt de Franse consumentenorganisatie 60 Millions de Consommateurs op RTL.fr. Maar ze raken nogal eens de weg kwijt tussen de verschillende labels en etiketteringsregels. 60 Millions heeft een eenvoudig advies: vers vlees, fruit, groenten en eieren hebben verplicht een herkomstlabel. Daar kun je als Franse consument dus op vertrouwen.
Fotocredits: Origine France Garantie, via Facebook
Dit artikel afdrukken
Voor die Franse herkomst willen de consumenten dan ook wel 5 tot 10% extra betalen, zo laat het onderzoek zien.
Kwaliteitsperceptie
Het Franse patriottisme wordt mede ingegeven door het streven een kwaliteitsaankoop te doen. 60% van de Fransen ziet het stempeltje 'made in France' als een kwaliteitskeurmerk. Dat was in 1999 nog wel anders, toen vond nog maar 32% dat. De kwaliteitsperceptie speelt met name een grote rol bij de aankoop van een nieuwe auto of kleren. "Maar er moet wel een meerwaarde tegenover staan", zegt een respondent. "Het moet de meerprijs waard zijn", citeert RTL.fr.
'Patriotisme alimentaire'
Het onderzoek had betrekking op industriële producten. Om de Franse boeren bij te staan in de boerencrisis die momenteel heel Europa treft, propageert de regering ook een 'patriotisme alimentaire'. Consumenten willen daar best aan bijdragen, zegt de Franse consumentenorganisatie 60 Millions de Consommateurs op RTL.fr. Maar ze raken nogal eens de weg kwijt tussen de verschillende labels en etiketteringsregels. 60 Millions heeft een eenvoudig advies: vers vlees, fruit, groenten en eieren hebben verplicht een herkomstlabel. Daar kun je als Franse consument dus op vertrouwen.
Fotocredits: Origine France Garantie, via Facebook
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Drs. Goud, marktonderzoek-goeroe, werkzaam bij de Hema in de tachtiger jaren, had altijd een passend antwoord: "Mensen zeggen niet wat ze doen, en doen niet wat ze zeggen".
Op zich niets nieuws. Er is al decennialang wetenschappelijk (marketing)onderzoek dat aangeeft dat mensen voorkeur hebben voor Made in eigen land. Koop 3 kisten Nederlandse (of Zweedse of Franse) appels, zet ze in Zweden in een winkel met bordjes Made in Sweden, Made in Netherlands, Made in Denmark, en de gemiddelde consument vindt de Zweedse significant lekkerder en is bereid meer te betalen.
Wat misschien wel nieuw is dat er als reactie op de globalisering (en betere logistiek en zoektochten van supermarkten naar differentiatie??) en vermeende milieuwinst er een beweging gaande is waarin de trend naar local wordt uitgebaat.
Dat doet me dan weer denken aan een passage uit een boek van Reve die bij bezoek van zijn franse buurvrouw over de wijnvoorkeur van onze vorstin uitweidde (fantaseerde), het moest van de koningin altijd wel een FRANSE wijn zijn, anders dronk ze die niet. De buurvrouw glunderde bij die uitlating. Ik kan me daar alles bij voorstellen, ik drink ook altijd het liefste de wijn van streken die ik ken omdat ik er geweest ben. Maar als het om bulk, varkenslapjes en grondstoffen gaat?