Wie in Nederland voor zijn dagelijkse boodschappen om de super heen wil, kan voor zijn verse spullen nog altijd naar de slager, visboer, groenteboer of bakker. In vergelijking met de supermarkt is het nauwelijks duurder en zelfs goedkoper als je naar de Turkse buurtwinkel gaat.
Wij hebben overal om ons heen de optie om verse producten te kopen.
'Food deserts' en convenience stores zonder vers
In de Verenigde Staten is dat anders. Hele delen van steden (en van het land) staan bekend als food deserts. Dat zijn buurten en gebieden waar geen verkooppunten voor vers, zoals groente en fruit, te vinden zijn. Supermarkt zijn alleen maar met een auto te bereiken.
The Atlantic wijdt een artikel aan het initiatief van D.C. Central Kitchen in Washington D.C., dat daar verandering in probeert te brengen door in de vele gemakswinkels (convenience stores) een koelkast met verse groenten en fruit neer te zetten.
Op elke hoek van de straat is er wel een convenience store te vinden. Je kunt er terecht voor een snelle lunch voor werklui tot bier voor hipsters, er is van alles verkrijgbaar. Maar behalve af en toe een appel is er vooral dikmakend vet- en koolhydraatrijk voedsel te koop, zoals je dat bij ons bijvoorbeeld in de Kiosk op het NS station vindt. D.C. Central Kitchen berekende dat 88% van de buurtwinkels voornamelijk junkfood of bewerkte producten verkopen. Dat maakt de keuze voor gezonder voedsel erg moeilijk.
Nederland als voorbeeld voor 'Healthy Corners'
Waarom bieden de buurtwinkels geen vers? Daar zijn 4 redenen voor. Het levert ze te weinig op, de omzet gaat te traag, het is te ingewikkeld om in te kopen en de derving is te groot. Om die barrières te doorbreken ging de non-profit organisatie D.C. Central Kitchen te rade bij de Nederlandse hoogleraar Jaap Seidell van de Amsterdamse Vrije Universiteit.
Nederland blijkt een bron van inspiratie voor het Healthy Corners programma van de organisatie. Met name de Turkse buurtwinkels waren een eye opener, schrijft The Atlantic.
Dankzij Healthy Corners is er inmiddels bij 67 buurtwinkels in Washington verse groenten en fruit te koop voor schappelijke prijzen. De organisatie kreeg dat voor elkaar door een combinatie van de eigen logistiek, centrale inkoop bij lokale producenten - van met name 'lelijke' groenten en fruit - én de gratis koelkasten. Resultaat? De deelnemende winkels verkochten tussen september 2011 en april 2012 bij elkaar 17.000 stuks groenten en fruit. De afgelopen 10 maanden lag het aantal reeds op 140.000.
Kookdemonstraties, proefsessies en recepten
D.C. Central Kitchen probeert bij te dragen aan het terugdringen van de obesitasepidemie door mensen gezonder te laten eten. Er zit nog wel een kinkje in de kabel. Veel Amerikanen weten niet wat ze met de verse producten moeten beginnen. Ze zijn het net zo ontwend, als wij het eten van een lekkere dikke worm die doodnormaal is voor een zelfvoorzienende Afrikaan in de bush. Daarom biedt Healthy Corners ook kookdemonstraties, proefsessies en gratis recepten.
D.C. Central Kitchen helpt ook andere steden om soortgelijke programma’s op te zetten.
Fotocredits: ‘corner liquor grocery store : castro, san francisco (2014)’ torbakhopper
Dit artikel afdrukken
Wij hebben overal om ons heen de optie om verse producten te kopen.
'Food deserts' en convenience stores zonder vers
In de Verenigde Staten is dat anders. Hele delen van steden (en van het land) staan bekend als food deserts. Dat zijn buurten en gebieden waar geen verkooppunten voor vers, zoals groente en fruit, te vinden zijn. Supermarkt zijn alleen maar met een auto te bereiken.
The Atlantic wijdt een artikel aan het initiatief van D.C. Central Kitchen in Washington D.C., dat daar verandering in probeert te brengen door in de vele gemakswinkels (convenience stores) een koelkast met verse groenten en fruit neer te zetten.
Op elke hoek van de straat is er wel een convenience store te vinden. Je kunt er terecht voor een snelle lunch voor werklui tot bier voor hipsters, er is van alles verkrijgbaar. Maar behalve af en toe een appel is er vooral dikmakend vet- en koolhydraatrijk voedsel te koop, zoals je dat bij ons bijvoorbeeld in de Kiosk op het NS station vindt. D.C. Central Kitchen berekende dat 88% van de buurtwinkels voornamelijk junkfood of bewerkte producten verkopen. Dat maakt de keuze voor gezonder voedsel erg moeilijk.
Nederland als voorbeeld voor 'Healthy Corners'
Waarom bieden de buurtwinkels geen vers? Daar zijn 4 redenen voor. Het levert ze te weinig op, de omzet gaat te traag, het is te ingewikkeld om in te kopen en de derving is te groot. Om die barrières te doorbreken ging de non-profit organisatie D.C. Central Kitchen te rade bij de Nederlandse hoogleraar Jaap Seidell van de Amsterdamse Vrije Universiteit.
Nederland blijkt een bron van inspiratie voor het Healthy Corners programma van de organisatie. Met name de Turkse buurtwinkels waren een eye opener, schrijft The Atlantic.
Dankzij Healthy Corners is er inmiddels bij 67 buurtwinkels in Washington verse groenten en fruit te koop voor schappelijke prijzen. De organisatie kreeg dat voor elkaar door een combinatie van de eigen logistiek, centrale inkoop bij lokale producenten - van met name 'lelijke' groenten en fruit - én de gratis koelkasten. Resultaat? De deelnemende winkels verkochten tussen september 2011 en april 2012 bij elkaar 17.000 stuks groenten en fruit. De afgelopen 10 maanden lag het aantal reeds op 140.000.
Kookdemonstraties, proefsessies en recepten
D.C. Central Kitchen probeert bij te dragen aan het terugdringen van de obesitasepidemie door mensen gezonder te laten eten. Er zit nog wel een kinkje in de kabel. Veel Amerikanen weten niet wat ze met de verse producten moeten beginnen. Ze zijn het net zo ontwend, als wij het eten van een lekkere dikke worm die doodnormaal is voor een zelfvoorzienende Afrikaan in de bush. Daarom biedt Healthy Corners ook kookdemonstraties, proefsessies en gratis recepten.
D.C. Central Kitchen helpt ook andere steden om soortgelijke programma’s op te zetten.
Fotocredits: ‘corner liquor grocery store : castro, san francisco (2014)’ torbakhopper
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook