Oliver en Fearnley-Whittingstal schrijven dat supers melk gebruiken als een zg. 'loss leader', een product waar ze lage prijzen voor berekenen om mensen binnen te krijgen. Voor dergelijke producten zijn ze ook niet bereid veel geld te betalen. Kennelijk verklaren de beide chefs zo de verlaging van de melkprijs die deze maand in Londen tot protesten van Engelse boeren hebben geleid. De boeren zeggen gemiddeld 50.000 pond minder te verdienen als gevolg van prijsverlagingen door zuivelaars.

De open brief van mondiaal bekende Oliver en de nationale bekendheid Fearnley-Whittingstal is onder meer te vinden op de website van Fearnley-Whittingstal.

De Huffington Post laat het British Retail Consortium, de koepel van Britse retailers (BRC), uitgebreid aan het woord. Een woordvoerder vertelt dat Oliver en zijn collega bij hen aan het verkeerde adres zijn. Zij bepalen de marktprijs voor melk niet, want ze verkopen minder dan de helft van de melk die in Engeland wordt gemolken. Die constatering is juist. Voor Nederland zou die nog veel sterker opgaan.

En toch nemen chefs met een grote reputatie en invloed op het publiek zomaar de pen op. De supers zijn 'not amused'.

Fotocredits:Hugh Fearnley-Whittingstal
Dit artikel afdrukken