Twee bekende Engelse chefs schreven vandaag een open brief in The Times. Daarin roepen ze het publiek op geen melk meer te kopen bij supermarkten. Volgens de Engelse supers snappen Jamie Oliver en Hugh Fearnley-Whittingstal niet hoe het zit.
Oliver en Fearnley-Whittingstal schrijven dat supers melk gebruiken als een zg. 'loss leader', een product waar ze lage prijzen voor berekenen om mensen binnen te krijgen. Voor dergelijke producten zijn ze ook niet bereid veel geld te betalen. Kennelijk verklaren de beide chefs zo de verlaging van de melkprijs die deze maand in Londen tot protesten van Engelse boeren hebben geleid. De boeren zeggen gemiddeld 50.000 pond minder te verdienen als gevolg van prijsverlagingen door zuivelaars.
De open brief van mondiaal bekende Oliver en de nationale bekendheid Fearnley-Whittingstal is onder meer te vinden op de website van Fearnley-Whittingstal.
De Huffington Post laat het British Retail Consortium, de koepel van Britse retailers (BRC), uitgebreid aan het woord. Een woordvoerder vertelt dat Oliver en zijn collega bij hen aan het verkeerde adres zijn. Zij bepalen de marktprijs voor melk niet, want ze verkopen minder dan de helft van de melk die in Engeland wordt gemolken. Die constatering is juist. Voor Nederland zou die nog veel sterker opgaan.
En toch nemen chefs met een grote reputatie en invloed op het publiek zomaar de pen op. De supers zijn 'not amused'.
Fotocredits:Hugh Fearnley-Whittingstal
Dit artikel afdrukken
De open brief van mondiaal bekende Oliver en de nationale bekendheid Fearnley-Whittingstal is onder meer te vinden op de website van Fearnley-Whittingstal.
De Huffington Post laat het British Retail Consortium, de koepel van Britse retailers (BRC), uitgebreid aan het woord. Een woordvoerder vertelt dat Oliver en zijn collega bij hen aan het verkeerde adres zijn. Zij bepalen de marktprijs voor melk niet, want ze verkopen minder dan de helft van de melk die in Engeland wordt gemolken. Die constatering is juist. Voor Nederland zou die nog veel sterker opgaan.
En toch nemen chefs met een grote reputatie en invloed op het publiek zomaar de pen op. De supers zijn 'not amused'.
Fotocredits:Hugh Fearnley-Whittingstal
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De Britse melkveeboeren blijken heel goed te begrijpen wie de prijzen laat dalen. Dat blijkt uit een berichtje op de Boerderij: de boeren richten zich tegen de boeren die de productie opvoeren.
Inmiddels 3,5 jaar geleden pleegde een Nederlandse melkboer in de VS zelfmoord. Jannetje Koelewijn zette het nieuws in de NRC. Vraag was of het een gevolg van de kreditcrisis was. De bank draaide de kraan van zijn zwaar gefinancierde bedrijf dicht vanwege - ja, toen ook - tegenvallende vraag uit het Verre Oosten die de boer niet meer in staat stelde om aan zijn rente- en aflossingsverplichtingen te voldoen.
Ik schreef toen een stukje dat de NRC overnam. Het betoogde dat niet de kredietcrisis maar een fundamenteler probleem - onbalans in onderhandelingsposities - het probleem was. Sindsdien kijk ik genuanceerder: de supers zijn niet schuldig door hun inkoopmacht, de boeren zijn de pieneut om ze geen onderhandelingsmacht hebben opgebouwd en de banken - waar we sindsdien honderden miljarden en meer achteraan hebben gegooid - hen stimuleren tot een groei die hen hun kop kost in hun onmacht om invloed op prijzen te krijgen.
Dat neemt niet weg dat supers NIET schuldig zijn en inderdaad niet de aan te spreken partij zijn. Ze doen maar een fractie van de melkstroom en zetten de melkprijs niet. Boer en bank bepalen de grootte van de melkstroom.
Uit het artikel op de independent.co.uk:
"The dairies say they have no option but to pass on steep falls in the global price of cream, caused by lower demand from China. Farmers say the root cause is that dairies have slashed their margins to the bone competing for supermarkets' contracts. After being targeted by farmers in Wales at the weekend, Morrisons announced a review of its pricing, while yesterday Asda increased its premium from 1p to 3p a litre, taking its price to around 27p."
Uit de reacties op het artikel valt het advies op te switchen naar 'organic milk'.
En voor 'gewone' lezers die zulke taal niet begrijpen. In 2015 zullen melkboeren nog meer gaan produceren omdat ze anders vrezen dat de buurman goedkoper is omdat hij meer melkt dan zij. De wet verandert dan. Iedereen mag vanaf 2015 net zoveel melk maken als hij kan. Dan komt er een plas melk over de markt die de prijzen nog verder onder druk zet.
De Britse supers hebben gelijk: ze zijn niet gek en betalen niet meer voor de melk dan hij waard is. De actie van Oliver en Fearnley-Whittingstal is dan ook inderdaad het beste te karakteriseren als 'boerofilie'. Goed bedoeld, maar ronduit dom. Boeren roepen het over zichzelf af. Niettemin is er wel degelijk iets mis.
Het Nederlandse equivalent van een dergelijke actie waren de piepers op de Dam.
En dan moet 2015 nog komen. Het moment dat het begrip melkquotum uit het woordenboek wordt geschrapt.