De twee broers Blokker hanteerden een gouden formule. Jaap 'deed' met vaste hand de winkels, die allemaal "de gezelligheid van een familiebedrijf moesten uitstralen." Ab kocht in het buitenland, vaak China, de vele en goedkope producten waarmee de Blokkerfilialen de lokale detailhandel uit de markt drukten. Maar rond de eeuwwisseling ging het mis. In de woorden van De Standaard: "Blokker heeft compleet de digitale boot gemist". De familie Blokker geloofde niet in internetwinkelen.
De familie Blokker geloofde niet in internetwinkelenVanuit het idee dat consumenten producten moeten kunnen voelen en 'besnuffelen' werden de winkels vol en voller gestouwd met producten. De kans om Bol.com te kopen, in 2012, liet Blokker aan zich voorbij gaan.
In 2014 leed de keten voor het eerst verlies. De familie greep in en investeerde miljoenen in reorganisaties. Dochterbedrijven als Intertoys, Bart Smit en Leen Bakker werden verkocht. Een aantal winkels moest sluiten. Maar ook een nieuwe look, zakelijkere en ruimere winkels en hippe reclames met Sarah Jessica Parker konden het tij niet keren. De consument had inmiddels wel het internet ontdekt voor zijn 'spulletjes', en anders wel prijsvechter Action.
De familie zet nu Blokker zelf in de etalage. "Blokker boekte succes door de traditionele kruidenierszaak in de vernieling te duwen, maar begreep niet dat het internet hetzelfde met hen deed," zegt retailexpert Jorg Snoeck in De Standaard. Blijft de vraag wie Blokker zal willen kopen. Vanuit de detailhandel is er, zeker na de recente overname van Hema, geen voor de hand liggende koper, schrijft het FD. "Dan blijven voornamelijk investeringsmaatschappijen over. Of die willen instappen zal vooral afhangen van de prijs. Die zal niet hoog zijn."
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Volgestouwde winkels met goedkope spullen uit China en geen online verkoop: kan best werken hoor.