Een smaakjury met culinair journalist Jeroen Thijssen (Trouw), Robert Jeurissen (restaurant Coco Pazzo in Houten) en Johan van Uden (slagerij Chateaubriand in Heemstede) koos uit de meest innovatieve inzendingen de lekkerste. Van Uden: “Het oordeel van de jury was unaniem. Als je het varkensvlees van de Heyde Hoeve in je mond steekt proef je het meteen. Sappig, goeie bite, goeie smaak.”

Urgenda en Foodlog organiseren deze wedstrijd om duidelijk te maken dat er naast grote hoeveelheden anoniem varkensvlees (Nederland produceert 25 miljoen biggen per jaar), steeds meer varkenshouders met onderscheidende concepten op de markt komen. Deze koplopers werken op allerlei manieren aan verbetering van het dierenwelzijn, het sluiten van regionale kringlopen, verminderen van antibiotica. Zij betrekken het voer uit de regio, zoeken naar nieuwe afzetkanalen en rechtstreeks contact met de consument, werken met zeldzame rassen, verwerken een teveel aan mest tot stroom of voeren hun beesten met lupinen, kruidenmengsels of eikeltjes. ‘Gewoon biologisch varkensvlees’ of ‘gewoon varkensvlees met een ster’ is op smaak niet te onderscheiden van gangbaar. Nieuwe rassen of ander voer geven die onderscheidende smaak wel. Hoe bekender consumenten raken met deze nieuwe manieren van varkens houden, hoe makkelijker het zal worden voor anderen om te innoveren op weg naar een lekkerdere en verduurzamende wereld.

bvNL


Vijftien varkenshouders deden mee aan deze wedstrijd. In een open gesprek met publiek en deskundigen zijn op Foodlog vragen gesteld en meningen gedeeld. Niet eerder in de geschiedenis van de Nederlandse varkenshouderij hebben zoveel varkenshouders inzicht gegeven in hun drijfveren en prestaties. Een vakjury met Han Swinkels (HAS Den Bosch), Onno van Eijk (ex-WUR, thans Stichting Natuur & Milieu) en Ad Kemps (Coppens Diervoeders) koos de meest innovatieve finalisten die meedongen naar de titel: Heijde Hoeve, Beemsterlant Varken, Het Vechtdal Varken, Livar en Elshorst Puur. Buitengewone Varkens was wel gekozen in de finale, maar kon helaas geen vlees leveren.

Drijvende kracht achter de Heyde Hoeve is Tiny Scheepers. De Heyde Hoeve is een coöperatie van vier boeren. Gezamenlijk hebben zij 15 bedrijven over heel Nederland, met in totaal 250.000 dieren. De varkens die verkocht worden onder het merk de Heyde Hoeve hebben 1 m2 per dier. De biggen worden niet gecastreerd. Het voer voor de dieren komt voor 40-50% uit Nederland (granen van akkerbouwers rondom een van de boerderijen en breivoer). De Heyde Hoeve werkt met varkens van het Duroc-ras, onderscheidend in smaak en kwaliteit. Drie van de vier boeren hebben mestverwerkingsinstallaties. Zij produceren stroom uit biogas, wat naast energie voor het eigen bedrijf ongeveer 6000 huishoudens van energie voorziet. 1 van deze 3 boeren werkt met een mestverwerkingsinstallatie die ook nog eens een kwalitatief hoogwaardig mestproduct produceert. Dit product is weer bruikbaar voor akkerbouwers.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Kopfoto, vlnr: Robert Jeurissen, Jeroen Thijssen, Johan van Uden; foto onder: 2e van links: Tiny Scheepers, r en l de organisatoren, Sandra van Kampen (Urgenda) en Dick Veerman (Foodlog); Fotocredits: NieuwVers
Dit artikel afdrukken