Daarnaast wil ze geen speelgoed meer bij ongezonde voeding en dat muziek- of sportevenementen niet langer gesponsord worden door producenten als Mars. Een belangrijk item in het wetsvoorstel is ook dat er geen afbeeldingen van bekende figuren meer op de verpakkingen mogen staan.
Studio 100
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen producten met populaire figuren verkiezen boven producten zonder bijvoorbeeld Kabouter Plop of K3. Dedry wil de focus van die reclame verleggen naar gezondere producten. “Als Studio 100 zijn marketingmachine volledig ten dienste zou stellen van gezonde producten, zouden we enorm veel bereiken. Het effect dat Gert Verhulst kan hebben op de volksgezondheid is immens,” aldus Dedry in de Belgische krant De Morgen. Studio 100-sterren zouden enkel nog geassocieerd moeten worden met gezonde producten, zoals groenten en fruit.
Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding
Het is niet de eerste keer dat Studio 100 de oproep krijgt om het beleid ten aanzien van kindermarketing te stoppen. In januari deed de Nederlandse Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding al een oproep om bij de wissel van K3 de kindermarketing te stoppen. De reactie van Studio 100 was toen dat ze ‘gingen kijken hoe ze het beleid konden finetunen’. Deze actie had niet het gehoopte succes, maar wel zijn er wat stappen gemaakt. Studio 100 bracht Kabouter Plop-fruit en mini-appels op de markt en zoekt nog altijd verder naar creatieve oplossingen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Citaat uit het bericht hierboven: 'Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen producten met populaire figuren verkiezen boven producten zonder bijvoorbeeld Kabouter Plop of K3.'
Altijd meteen wantrouwen zulks, als er niet ook een aanwijzing is naar waar we de wetenschappelijke onderzoeker kunnen vinden.
Maar er staat wel iets, achteloos opgeschreven, dat pessimistisch stemt over het effect van het verwijderen van Kabouter Plop op de verpakking.
Als kinderen snoep met populaire figuren verkiezen boven snoep zonder held buitenop is nog lang niet gezegd dat met het weghalen van Plop minder wordt gesnoept.
Weg met kindermarketing. Maar maak je geen illusies.