Kort 12 jan in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook, net zoals op Facebook, nu ook op Foodlog reageerders met een account oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van.
Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Diario de Pontevedra', Carlos Magariños

Omdat de duurzaamheidstrend ook de horeca bereikt, lanceerde True Taste Ventures in samenwerking met Horecava de ‘Duurzaameter’. Het persbericht zegt: "De Duurzaameter is een jaarlijkse peiling onder professionals in het out-of-home kanaal over hun kennis, houding en gedrag in relatie tot vraagstukken rond duurzaamheid."

Het aantal mensen dat gevoelig is voor als duurzaam gelabelde producten groeit. Supermarkten spelen daar op in en zetten de trend. Horeca-ondernemers kunnen daar niet bij achterblijven en zullen de trend naar verwachting omarmen.

"Op dit moment is het marktaandeel duurzame voeding in de retail nog een factor drie hoger dan in de horeca." De Duurzaameter heeft als doel om professionals inzicht te bieden in wat ze zelf aan duurzaamheid doen en stimuleert ze tegelijkertijd om over duurzaamheid na te denken. De eerste resultaten zullen in april 2016 verschijnen.

De Amerikaan wil ‘natuurlijk eten’, maar weet niet wat dat is. Drie burgerpetities aan de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) om ‘natuurlijk’ te definiëren én een petitie om gebruik van de term op voedingsmiddelen te verbieden, zijn aanleiding voor de FDA om onderzoek te doen naar het begrip 'natuurlijk'.

Volgens de FDA mag een etiket het begrip 'natuurlijk' dragen als er "niets kunstmatigs of synthetisch - met inbegrip van alle kleurstoffen ongeacht de bron - is opgenomen of toegevoegd". Hierbij wordt alleen geen rekening gehouden met het gebruik van pesticiden, hittebehandelingen of bestraling, stelt de FDA. Daarnaast vragen gerechtshoven of GMO's en producten met een hoog glucosesiroopgehalte (HFCS) het etiket 'natuurlijk' wel mogen dragen, aangezien civiele procedures daar geen oordeel over konden vellen. Bovendien wordt er geen rekening gehouden met voedingswaarde of andere gezondheidsvoordelen.

Het onderzoek moet helderheid geven over wanneer de term gebruikt mag worden op etiketten en wanneer niet, meldt EVMI. De FDA roept de hulp in van burgers, industrie en andere belanghebbenden. Vanwege de complexiteit is de consultatieperiode verlengt tot 10 mei 2016. Of er een heldere definitie komt, staat niet vast. Eén van de vragen waar de FDA een antwoord op wil, is of er wel zo’n definitie moet komen.

Bij zijn eerste optreden als Europees voorzitter van de landbouwraad kreeg Martijn van Dam, staatssecretaris van Economische Zaken, gisteren applaus van het het Europees Parlement.

De staatssecretaris zette in een vergadering van de Landbouwcommissie uiteen welke agenda Nederland als voorzitter van EU het komende half jaar zal hanteren.

Van Dam legde nadruk op onder meer vermindering van antibioticagebruik vanuit de zogenaamde One Health-aanpak waarin humane en veterinairen gezondheidsdeskundigen samenwerken. Hij erkende de problemen waarin de varkenshouderij en melkveehouderij zijn terecht gekomen en ziet een probleem in de omvang van boerenbedrijven tegenover grote bedrijven. Hij ondersteunde het kwekersrecht en blijkt "het gevaarlijk te vinden" als "natuurlijke planteneigenschappen" in handen komen van "monopolisten".

De staatssecretaris sprak de vergadering toe in het Engels om zonder vertaling verstaanbaar te zijn voor een zo groot mogelijk aantal leden. Ook in antwoord op in het Nederlands gestelde vragen door Nederlandse parlementariërs bleef hij Engels spreken.

Dat meldt Foodclicks vanaf de Horecava 2016. Délifrance ontwikkelde een broodje dat is gemaakt van maïzena, boekweitmeel en rijstmeel. “Het is voor iedereen het ideale alternatief voor (tarwe) brood”, zeggen de Delifrance-medewerkers vanachter hun stand op de beurs.

De populariteit van de term 'glutenvrij' zorgt voor een groeiend publiek dat vraagt producten zonder tarwegluten. Délifrance speelt op die trend in.

Er geldt echter een fors 'maar'. Omdat in de bakkerij van Délifrance ook tarwe wordt verwerkt, valt niet te garanderen dat tarwevrije broodjes ook volledig vrij zijn van gluten. Daarom zijn ze ongeschikt voor mensen met coeliakie. Dat is een ziekte die er voor zorgt dat mensen in een aantal gevallen zelfs de geringste aanwezigheid van gluten niet verdragen.

De broodjes zijn eenvoudig te bereiden: even ontdooien en kort bakken op 220 graden Celsius in de oven. Voor 'gewone' glutenvrijliefhebbers zijn ze te bestellen via Délifrance.

De Australische koepel van groententelers, AusVeg, maakt zich ernstig zorgen over het teruglopend aantal 'backpackers' die voor langere tijd naar Australië komen. Volgens AusVeg bedreigt de nieuwe belastingwet Working Holiday Maker program de toekomst van de Australische groentensector.

Uit overheidscijfers blijkt dat het aantal backpackers dat op een zogeheten 417-visum naar Australië komt de afgelopen 2 jaar gestaag gedaald is. In 2014-15 werden er 34.000 minder 417-visa verstrekt dan in 2012-13. Met een 417-visum mag je een jaar in Australië verblijven en 6 maanden daarvan werken. Als je 88 dagen in 'regional areas' werkt, kun je je visum met nog een jaar verlengen. Over de eerste AUD$18.200 die je met werken verdient, is geen belasting verschuldigd. Vanaf 1 juli 2016 zijn voortaan alle inkomsten belast.

"De Australische groententeelt kent tijdens de piekperiodes een substantieel tekort aan lokale arbeidskrachten, en onze telers vertrouwen op een toestroom van backpackers om hun oogsten te kunnen binnenhalen en drastische verliezen te voorkomen", zegt Richard Mulcahy, CEO van AusVeg. "Het Working Holiday Maker program, met name de verlenging met het tweede jaar, levert een grote bijdrage aan de groeiende productiviteit en winstgevendheid van de Australische groentensector."

Mogelijke verklaringen voor de terugloop van backpackers (60% minder Ieren, 26% minder Taiwanezen en Zuid-Koreanen) zijn ook de zwakkere Australische dollar en verhalen over uitbuiting van seizoenswerkers door sommige arbeidsbureaus. "AusVeg heeft een accreditatie-systeem opgezet voor arbeidsbureaus om de rotte appels uit de mand te halen en verdere [reputatie-]schade aan de Australische sector te voorkomen", besluit Mulcahy.

Consumenten- en gezondheidsorganisaties, kinderartsen en wetenschappers doen een oproep om kinderen niet langer te verleiden tot ongezond eten. Verenigd in de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding maken ze zich sterk voor het stoppen van kindermarketing, omdat kinderen vanaf 3 jaar hier al gevoelig voor zijn. De Alliantie stuurde K3 een kaart met het verzoek om te stoppen met reclame maken voor ongezonde producten. K3 staat afgebeeld op producten als koekjes, chips, ijs en snoep. Nu er een nieuwe K3 is, moeten verpakkingen aangepast worden. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond en lid van de Alliantie grijpt dat moment aan om K3 te vragen er mee te stoppen. "Dit is een goed moment voor de nieuwe K3 om te bepalen of ze hun talent en populariteit willen inzetten om iets nuttigs te doen, of om snoep en koek aan te prijzen."

Volgens critici ontstaat door de reclames een voorkeur voor ongezonde producten, wat kan leiden tot overgewicht. Uit onderzoek blijkt inderdaad dat kindermarketing dit effect heeft. Combée: "Ouders proberen hun kinderen gezond te laten eten, maar worden daarbij door dit soort producten in de weg gezeten." Ook andere figuren die kinderen aanspreken zouden van verpakkingen geweerd moeten worden, zoals Dora en Spongebob. Daarnaast pleit de Alliantie voor strengere regelgeving rondom reclames.

Supermarktketen Carrefour gaat bij al zijn 48 hypermarkten en 437 supermarktvestigingen in België afhaalpunten installeren.

In 2013 was Carrefour de eerste Belgische supermarktketen met een drive through, schrijft Twinkle. Inmiddels is er bij 10 supermarkten een 'Drive'. De bestaande Drives - Pick-up Points - nemen te veel ruimte in beslag om ze ook bij andere vestigingen neer te zetten. Carrefour ontwikkelde daarom een nieuwe versie, die maar 2 parkeerplaatsen vergt, waar geen vergunning voor nodig is en uiteindelijk een potje roze verf volstaat om het Pick-up Point te markeren.

Klanten kunnen hun artikelen online bestellen. Daarna rijden ze naar hun super en melden via de nieuwe Carrefour Checkin app dat ze er zijn. "Een medewerker van de supermarkt komt de bestelling vervolgens binnen vijf minuten tot in de kofferbak brengen". De super moet alleen investeren in koelkasten en vriezers om de bestelde artikelen in te bewaren tot de klant zich meldt.

In Groot-Brittannië is cola in supermarkten nu zo goedkoop dat een kind van 10 jaar voor slechts 5p (7 cent) zijn maximale hoeveelheid suiker binnenkrijgt. Supermarkten stunten met de prijzen van cola van merken en van het huismerk, waardoor deze frisdrank nog goedkoper wordt aangeboden dan water.

Uit onderzoek van The Sunday Times blijkt dat supermarkten als Tesco en Morrisons tijdens een aanbieding 2 flessen cola van 2 liter verkochten voor 90p (€1,20) in totaal. Een fles bruisend water van 1,5 liter kost 75p (€1,00). Iedere 2-liter fles cola bevat een hoeveelheid suiker die overeen komt met 49 theelepels suiker. Deze prijzenoorlog rond cola staat dan ook haaks op alle recente onderzoeken die stellen dat een vermindering van suiker ziektes als diabetes en obesitas tegen kan gaan.

Volgens Gavin Partington van de British Soft Drinks Association is suiker niet het enige wat bijdraagt aan de toename van obesitas: “De suikerconsumptie in de UK neemt al jaren af, vooral van frisdrank, terwijl de cijfers voor obesitas blijven stijgen.” Aseem Malhotra van de groep Action on Sugar noemt dergelijke uitingen schandalig: “Supermarkten hebben de verantwoordelijkheid om klanten meer gezonde opties te bieden en zouden suikerrijke frisdranken niet moeten promoten. Dit is een typisch voorbeeld van hoe de eigen omzet voor de volksgezondheid gaat.”

Wetenschappers van de Universiteit van Florida hebben limoenen met paars vruchtvlees ontwikkeld. Ze slaagden er in anthocyanen, de flavonoïden die bijvoorbeeld in bloedsinaasappelen en druiven voor de rode kleur zorgen, door genetische manipulatie in te brengen in limoenen. De paarse limoenen zouden door het hogere gehalte aan anthocyanen gezonder zijn en mogelijk een gunstige invloed hebben op obesitas en diabetes.

Behalve het vruchtvlees kleuren ook de bladeren, stam en bloemen van de gmo-limoenplanten anders. Dat opent mogelijkheden voor hun gebruik als sierstruiken. Daarnaast hopen de wetenschappers ook Florida-bloedsinaasappelen en een nieuwe variëteit grapefruit te ontwikkelen.

Het is niet de eerste keer dat er gmo-technieken toegepast worden op citrusvruchten. Eerder slaagden wetenschappers er in een gen van de mosterdfamilie in citrusplanten te introduceren. De hieruit resulterende planten bleken beter bestand tegen citrus greening, een ziekte die overgebracht wordt door de Aziatische psyllid. De ziekte is een ernstige bedreiging voor de Floridase citrusteelt. In een eerste veldproef bleken genetisch gemodificeerde citrusbomen na 36 in een veld met door citrus greening aangetaste bomen nog ziektevrij te zijn.

De uitbraken van hoogpathogene vogelgriep in november en december, die zich inmiddels in bij 66 bedrijven in 7 departementen hebben voorgedaan, hebben de verkopen van foie gras niet doen inzakken. Integendeel.

Van 1 tot 27 december kochten de Fransen in de grote supermarkten voor 168 miljoen euro aan foie gras. Dat was 1,6% meer dan in 2014, meldt Le Figaro. Het aantal verkochte foie gras-eenheden liep wel met 2,8% terug. Dat is volgens onderzoeksbureau IRI te wijten aan een 'verschuiving richting kwaliteit'. De verkopen van gevogelte liepen wel terug.

Volgens de Nederlandse hoogleraar gezondheidszorg landbouwhuisdieren (UU) Arjan Stegeman, is de huidige uitbraak 'geen grote verrassing'. Stegemann wijst er op dat in Frankrijk al jaren de meeste gevallen van laagpathogene volgelgriep voorkomen, aldus Boerderij.

In Nederland kennen we een stringente controle waar ieder pluimveebedrijf jaarlijks minstens één keer wordt onderzocht. "Dan heb je het idee dat je zo'n beetje alles vindt", zegt Stegeman. In Frankrijk worden, volgens Stegeman, laagpathogene besmettingen maar zeer ten dele opgemerkt. "Dus daar circuleren ontzettend veel laagpathogene vogelgriepvirussen." Stegeman ziet in de combinatie van deze frequent voorkomende laagpathogene virussen met de vele eenden- en ganzenbedrijven de verklaring voor het ontstaan én onopgemerkt blijven van de huidige epidemie.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Frits van der Schans

Food- en agri-economie

Likes vandaag

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Bennie Stevelink

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Alisha Teerink

Redactie Foodlog

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag