De Belgische kruidenierszaak Moor&Moor haalt volgend jaar koffie geheel brandstofvrij naar België. Vanaf de koffieplantage in Nicaragua gaan de bonen met paard en kar naar de rivier Rio Mico, en vandaar per sloep naar de havenstad Bluefields. Een zeilschip van het Nederlandse bedrijf Fairtransport brengt de bonen naar Blankenberge. Voor het laatste stuk naar Gent worden bakfietsen ingezet. Stookkosten zijn er niet, het 'groene' transport is wel dubbel zo duur als klassiek transport, legt eigenaar Yves De Moor uit aan Het Nieuwsblad. Die kosten zijn voor de exporteur, de Europese importeur, Moor&Moor en de klant. Helemaal footprintfree is de koffie niet, voor het branden van de bonen is een beetje gas nodig. Fairtransport vervoert al langer koffiebonen, cacao, rum en thee vanaf de Caraïben naar hier.
Het paard en de bakfietsbestuurder moeten natuurlijk ook eten. Ook dat eten kost energie en is niet in de nul-emissie meegerekend. Helemaal fair is het dus niet om van brandstof- of emissievrij te spreken, al zal de hogere prijs voor een lagere consumptie zorgen en zo samen met de windkracht de uitstoot flink beperken.
Nieuwsblad - Met de zeilboot, de bakfiets, paard en kar... Is dit dé groenste koffie van het land?
Het paard en de bakfietsbestuurder moeten natuurlijk ook eten. Ook dat eten kost energie en is niet in de nul-emissie meegerekend. Helemaal fair is het dus niet om van brandstof- of emissievrij te spreken, al zal de hogere prijs voor een lagere consumptie zorgen en zo samen met de windkracht de uitstoot flink beperken.
Stelling:
‘Niets’ is 'fair' of kan als fair beschouwd worden al het uiteindelijk een commercieel doel betreft, dat consumptief gefinancierd worden vanuit een economie die structureel niet ‘fair’ is.
M.a.w.: Een product is niet fair, omdat het quasi fair gemaakt wordt, maar pas ‘fair’ als het fair verhandeld wordt naar de eindgebruiker, die het financiert uit faire inkomsten.
Fair is alleen fair binnen ‘chain accountability’
En typerend voor deze ‘window dressing’ is de het feit dat deze koffiebonen voor “de hogere prijs (?) voor een lagere consumptie (!) zorgen en zo (?) samen met de windkracht de uitstoot flink beperken.”
Vertel ! Hoezo hogere prijs ?
Waar gaat de kostprijs fout ?
Hypothecaire afschrijving op het zeiljacht analoog aan de 17e eeuwse handel ? En wat nam het zeiljacht mee van hier ? Faire kaas ? Slaven wat zuidelijker ophalen mag niet meer.
Hans ! je bent een muggenzifter !
Klopt, en ik zie er de laatste tijd - net als die Duitse onderzoekers - steeds minder in mijn zeefje..
ps. Vergeet niet de link naar Fairtransport boven aan te klikken.