Hoewel wij denken dat onze zuiderburen weten wat eten is, blijken ook daar ontwikkelingen gaande die dat beeld nogal ontkrachten.

Belgen consumeren alsmaar meer kant-en-klare voedingsmiddelen, of bereide gerechten zoals de Belgen zeggen. Dit gaat ten koste van de zelfbereide maaltijden. Vijf op de zes consumenten eten ervan en dit gemiddeld 1,2 maal per dag, wat betekent dat sommige consumenten meer dan eenmaal per dag een bereid gerecht eten. Dat blijkt uit een studie van het Belgische Onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties (OIVO) Aan de top staan de pizza en de belegde sandwich, voornamelijk gekocht in een grootwarenhuis. In het weekend grijpen de consumenten vaker terug naar de warm geleverde gerechten van de traiteur of uit het restaurant. De meeste huisvrouwen hebben één warme maaltijd per week door een bereid gerecht vervangen.

Tweeslachtige consumenten
De consumenten blijven sceptisch als het gaat om de kwaliteit van de bereide gerechten, ook al appreciëren ze de praktische kant en de variatie ervan. 56% van de consumenten vindt ook dat de bereide gerechten meer smaak hebben dan de huisbereidingen. Maar deze waardering gaat samen met een negatieve perceptie van de samenstelling, zoals te veel suiker, te vet en te zout. Voor 51% van de consumenten bieden de bereide gerechten een goede prijs/kwaliteitverhouding, ook al vinden ze dat ze duurder uitvallen dan een huisbereid gerecht.

Profiel van de adepten van de kant-en-klaarkeuken
Het OIVO heeft een typologie uitgewerkt van de profielen van consumenten van bereide gerechten: de welstellende en Vlaamse jongeren consumeren het vaakst bereide gerechten. Er zijn ook de "tijdwinners” en de "jojo’s", die minder consequent zijn ten overstaan van deze producten, en de "asceten" die er weinig van eten

Zie voor meer informatie de studie de Bereide Gerechten op de site van de OIVO.

bron: OIVO
Dit artikel afdrukken