Afgelopen woensdag publiceerde het in Nederland gevestigde Access to Nutrition Initiative (ATNI) in samenwerking met ShareAction voor het eerst een ranglijst die supermarkten scoort op gezondheid. Ze vergelijken 11 grote Britse voedingsretailers op 8 onderwerpen die van belang zijn voor de volksgezondheid. Hun oordeel is gebaseerd op de hoeveelheid zout en suiker in producten tot passende reclame, betaalbaarheid, etikettering en betrokkenheid van belanghebbenden.

Eerder brachten de 2 organisaties al een gezondheidsvergelijkingsprofiel van voedingsmultinationals; daar kwam kant-en-klaar bedrijf Unilever beter uit dan de verse zuivelaar en kaasmaker FrieslandCampina.

Slechts de helft van de Britse supermarkten stelt doelen om de verkoop van gezonde voeding te vergroten, blijkt uit het onderzoek. Gemiddeld scoren de supermarkten slechts een 3,3. Het is een beetje een vertekend beeld omdat 2 supermarkten weigerden aanvullende data te leveren. Maar ook de aanvoerder van de lijst, Tesco, de grootste supermarkt van het land, scoort 'slechts' een 5,2. De volledige uitslag van de UK Retailer Index is online te bekijken.

Lobby
Supermarktketens zijn de nieuwe doelgroep van de invloedrijke lobbyclub ShareAction. Daar zit Groot-Brittannië's reputatie als Europa’s dikste natie achter. “Met 2 op de 3 pond die wordt uitgegeven aan voedsel dat naar supermarkten gaat, hebben deze bedrijven een grote invloed op de gezondheid van het land”, aldus Lily Roberts van ShareAction.

ShareAction haalde vorig jaar al een eerste succes in de supermarktwereld. Middels een aandeelhoudersresolutie dwong de organisatie Tesco zich te committeren aan het verhogen van de verkoop van gezondere voedingsproducten van 58% naar 65% van alle verkopen tegen 2025.

ATNI en ShareAction boekten recent succes bij Unilever. ShareAction bereikte dat het bedrijf inmiddels nieuwe voedingsbenchmarks en nieuwe gezondheidsdoelstellingen hanteert. Na deze succesvolle campagne trok het eind april ook aan de bel bij een hele rits voedselmultinationals: van Nestlé, Danone, Kraft Heinz tot Kellogg’s. De organisatie hoopt dat deze bedrijven Unilever volgen en ook nieuwe gezondheidsdoelen gaan stellen.

De acties komen niet onverwacht. De non-profitorganisatie kondigde in september vorig jaar al aan dat het makers van ongezond voedsel meer onder vuur zou gaan nemen.

Overheid vormt risico
Regeringen wereldwijd scherpen hun regelgeving aan om de obesitaspandemie te beteugelen. De levensmiddelenindustrie moet ongezondheid als een risicofactor leren zien, vindt de lobby. Bedrijven kunnen de gestandaardiseerde gezondheidsstatistieken van ATNI gebruiken om hun blootstelling aan regelgevingsrisico’s en hun positie ten opzichte van concurrenten te bepalen. Want hoe hard de bedrijven ook roepen, tussen wat voedingsmultinationals zelf zeggen wat ze doen aan gezondheid en de score van ATNI zit nog steeds een gapend gat. Ongezonde producten zijn goed voor 71% van de omzet in het Verenigd Koninkrijk bij de 16 grootste voedingsmiddelen- en drankproducenten.

Roberts denkt dat beleggers in hun beleid en dagelijkse praktijken prioriteit geven aan gezondheid. “We verwachten dat zij hun betrokkenheid bij dit thema nadrukkelijk zullen voortzetten.”

Ondertussen neemt Kellogg’s juridische stappen tegen de Britse regering vanwege haar plannen om de promotie van voedingsmiddelen die veel suiker bevatten, te beperken.
Dit artikel afdrukken