Dat blijkt volgens vleesvervangerproducent Jos Hugense (Meatless) uit onderzoek van Intomart GfK dat door Food for Food werd gepubliceerd. Food for Food kopt echter: 'Driekwart Nederlanders heeft geen interesse in vleesvervangers'.
Het onderzoek van Intomart GfK stelt:
Driekwart van de Nederlanders geeft aan (waarschijnlijk) geen vegetarische vleesvervangers te gaan kopen of eten de komende 3 weken. Vijftig procent is zelfs stellig hierin en zegt zeker geen vleesvervanger te kopen. Daarnaast geeft 67 procent van de consumenten aan dat de smaak van vleesvervangers in vergelijking met vlees slechter is.
Daarnaast preciseert het onderzoek:
Er zijn echter wel aanzienlijk verschillen te zien. Zo zijn vleesvervangers meer geaccepteerd door jonge volwassenen (18-34), vrouwen en hoger opgeleiden. Het verschil in opleiding is met name erg groot. Zo zal 18 procent van de hoog opgeleiden zeer waarschijnlijk de komende 3 weken een vleesvervanger kopen tegenover 5 procent van de laagopgeleiden.Er zijn echter wel aanzienlijk verschillen te zien. Zo zijn vleesvervangers meer geaccepteerd door jonge volwassenen (18-34), vrouwen en hoger opgeleiden. Het verschil in opleiding is met name erg groot. Zo zal 18 procent van de hoog opgeleiden zeer waarschijnlijk de komende 3 weken een vleesvervanger kopen tegenover 5 procent van de laagopgeleiden.
Vanmiddag gaf Jos Hugense op vleesmagazine.nl aan in het onderzoek een toenemende acceptatie te zien van vleesvervangers:
Interessante journalistieke conclusie. Enkele jaren geleden was de markt voor vleesvervangers niet groter dan 1,5% van de totale vleesmarkt. Uit het onderzoek van Intromart Gfk blijkt dat nu 11% van de ondervraagden in de komende drie weken een vleesvervanger gaat kopen. In de jongere categorie van 18-34 jaar is dat zelfs ruim 20%. 50%, de helft van de bevolking, geeft aan dat ze twijfelt en vleesvervangers niet (meer) afwijst. 33% van de ondervraagden vindt dat vleesvervangers niet slechter smaken dan vlees. Vijf jaar geleden zou die vraag m.i. heel anders worden beantwoord. De conclusie dat Nederlanders weinig interesse hebben in vleesvervangers is, gezien de uitkomsten van het onderzoek, enigszins curieus. In de afgelopen jaren zijn grote vorderingen gemaakt in de verbetering van de kwaliteit van plantaardige producten en de verschijningsvorm ervan. Wij houden ons bij Meatless bijvoorbeeld al zeven jaar bezig met het mengen van plantaardig product in vleesproducten, visproducten en kaas met zoals bekend het nodige succes. De cijfers uit dit onderzoek onderstrepen nog eens dat de belangstelling voor dit soort producten sterk toeneemt.
Fotocredits: Peta, via guerillablog.com
Dit artikel afdrukken
Driekwart van de Nederlanders geeft aan (waarschijnlijk) geen vegetarische vleesvervangers te gaan kopen of eten de komende 3 weken. Vijftig procent is zelfs stellig hierin en zegt zeker geen vleesvervanger te kopen. Daarnaast geeft 67 procent van de consumenten aan dat de smaak van vleesvervangers in vergelijking met vlees slechter is.
Daarnaast preciseert het onderzoek:
Er zijn echter wel aanzienlijk verschillen te zien. Zo zijn vleesvervangers meer geaccepteerd door jonge volwassenen (18-34), vrouwen en hoger opgeleiden. Het verschil in opleiding is met name erg groot. Zo zal 18 procent van de hoog opgeleiden zeer waarschijnlijk de komende 3 weken een vleesvervanger kopen tegenover 5 procent van de laagopgeleiden.Er zijn echter wel aanzienlijk verschillen te zien. Zo zijn vleesvervangers meer geaccepteerd door jonge volwassenen (18-34), vrouwen en hoger opgeleiden. Het verschil in opleiding is met name erg groot. Zo zal 18 procent van de hoog opgeleiden zeer waarschijnlijk de komende 3 weken een vleesvervanger kopen tegenover 5 procent van de laagopgeleiden.
Vanmiddag gaf Jos Hugense op vleesmagazine.nl aan in het onderzoek een toenemende acceptatie te zien van vleesvervangers:
Interessante journalistieke conclusie. Enkele jaren geleden was de markt voor vleesvervangers niet groter dan 1,5% van de totale vleesmarkt. Uit het onderzoek van Intromart Gfk blijkt dat nu 11% van de ondervraagden in de komende drie weken een vleesvervanger gaat kopen. In de jongere categorie van 18-34 jaar is dat zelfs ruim 20%. 50%, de helft van de bevolking, geeft aan dat ze twijfelt en vleesvervangers niet (meer) afwijst. 33% van de ondervraagden vindt dat vleesvervangers niet slechter smaken dan vlees. Vijf jaar geleden zou die vraag m.i. heel anders worden beantwoord. De conclusie dat Nederlanders weinig interesse hebben in vleesvervangers is, gezien de uitkomsten van het onderzoek, enigszins curieus. In de afgelopen jaren zijn grote vorderingen gemaakt in de verbetering van de kwaliteit van plantaardige producten en de verschijningsvorm ervan. Wij houden ons bij Meatless bijvoorbeeld al zeven jaar bezig met het mengen van plantaardig product in vleesproducten, visproducten en kaas met zoals bekend het nodige succes. De cijfers uit dit onderzoek onderstrepen nog eens dat de belangstelling voor dit soort producten sterk toeneemt.
Fotocredits: Peta, via guerillablog.com
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Als flexitariër heb je het inderdaad nog makkelijker, Ria! Met een paar keer vlees of vis in de week heb je op de andere dagen helemaal geen vervanging nodig.
(en je bent misschien geen hardcore vegetariër, maar je ideeën over vleesloos eten zijn dat wel. Of misschien is hardcore niet het goede woord voor wat ik bedoel. Ik bedoel "in hart en nieren" vegetariër. Zonder daarmee iets te willen zeggen over de beweegredenen, meer over de vanzelfsprekendheid waarmee je eten bereidt zonder vlees. En dat heeft vast ook te maken met die 3 a 4 jaar dat je fulltime vegetarisch at.)
Robin #10:
Leuk jouw reactie. Ik, een hardcore vegetarian? Dat mocht ik willen.
In een heel lang verleden ( ca. 25 jaar) ben ik 3 a 4 jaar vegetarisch geweest.
Op mijn werk werd een etentje georganiseerd in een goed restaurant, en men was vergeten dat ik vegetarier was. Ik wilde niet vervelend doen en bestelde mee. En het was een potje lekker! Vanaf die tijd werd ik dus weer vleeseter.
Maar wel met een restrictie: bepaalde producten eet ik echt niet (kreeft bijv.). Ik wil daar niet vervelend over doen en mensen daarmee lastig vallen, maar in mijn leven is dat niet ethisch.
Dus ik noem mijzelf nu flexitarier (flauwe term inmiddels). Ik maak mijn eigen fonds en bouillons, waarmee ik allerhande eten op smaak breng.
En de beroemde bruine bonen (heerlijk als je hele klein gedroogde kan vinden)/ kikkererwten/diverse linzen. Zalig!
En inderdaad, het principe van vleesvervanging vind ik echt gewoon stom! Het woord alleen!
Je moet dat hele concept van vlees loslaten, Jack.
Ria kookt gewoon eten, met die 548.759 ingrediënten die er op de wereld zijn waarvoor geen dier hoefde te sterven. Een lekkere Indiase maaltijd, eentje waar historisch gezien nooit vlees in heeft gezeten en dus ook niet vervangen hoeft te worden. In onze Nederlandse hoofden is dat een heel vreemd concept, maar in India niet. Wat ze al zegt, gewoon lekker veel peulvruchten en granen gebruiken bijvoorbeeld.
Maar ik denk dus wel dat Ria daarmee de ouderwetse, hardcore vegetariër vertegenwoordigt, iemand die uit een heilig principe geen vlees wil eten en het hele idee van vleesvervanger dus ook een beetje stom vindt. (wat het natuurlijk ook is)
Daar tegenover staat dus die groeiende groep Nederlanders waar dit artikel een beetje over gaat en waar de marketeers op mikken. Die hebben wel dat traditionele eetpatroon van aardappelen, groenten, vlees en die willen (om wat voor reden dan ook) minder "echt vlees" gaan eten. Niet om heel principiële reden, maar gewoon, omdat ze denken dat dat goed is. En dan biedt een vleesvervanger uitkomst. Hoeven ze hun eetpatroon niet aan te passen, hoeven ze hun kinderen en partners niet opnieuw op te voeden, dan kunnen ze gewoon blijven eten zoals ze deden, alleen dan vleesloos. Iedereen blij.
En oh, om antwoord te geven op je vraag over die vegetarische vleesvervanger die kan concureren met echt vlees, die haal je bij De vegetarische slager of bij een van hun vele en alsmaar uitbreidende verkooppunten.
Ria , je behoeft niet wanhopig te worden. Ik begrijp nu dat je een maaltijd hebt , zonder vleesvervanger met de nodige eiwitten enz. Op zich is daar niets mis mee, en net zo gezond als een maaltijd met vlees. Nietemin ben ik erg nieuwsgierig waar dan die vegatarische vleesvervanger uit bestaat, die kan concureren met zijn collega echt vlees wat betreft smaak en prijs, en gewoon in de slagerswinkel te verkrijgen is begrijp ik.
Dat een mens ook voldoende eiwitten enz. kan binnenkrijgen zonder echt vlees te eten geloof ik wel. Gisteren zag ik een televisie programma waarin men vertelde het aantal middelen wat gebruikt wordt om voedingsmiddelen te conserveren. Ik meen dat het er een vijftig waren. Als men levensmiddelen , b.v. ook sla of chips, verpakt in een verpakking met zuurstof is het per direct aan bederf onderhefig. Gewoon dus verpakken in andere gassen. Tevens bracht men in beeld al die toevoegingen en wat de kritische norm zou wezen voor de mens per dag.
Gelukkig was mijn eetlust er de volgende dag niet minder om.
#7 Jack; je maakt mij een beetje wanhopig.
Mijn vleesvervanger bestaat niet ( heb ik al eerder gezegd). Vleesvervanging vind ik hopeloze en dure flauwekul.
Ik maak bijv. een indiase 'dal' , of een witte bonen salade italiaanse stijl. Of ik doe gewoon niets.
Mijn stelling is dat bij het onderzoek van Intomart GfK alleen gekeken is naar het gebruik van vleesvervangers, terwijl bij een afgewogen voedingspatroon diverse andere mogelijkheden zijn.