De coronacrisis kwam als een volslagen verrassing. Tenminste, voor de Westerse wereld. Begin dit jaar zagen we het virus weliswaar langzamerhand dichterbij komen, maar het algemene denken was toch 'dat zal wel overwaaien, net als indertijd met SARS enzo.' Inmiddels weten we dat we als een konijn in de koplampen zaten te kijken, zonder echt iets te doen. We leven nu in een compleet andere wereld, waar we in eerste instantie niet aan wilden.

Schulp is een familiebedrijf, de vijfde generatie staat inmiddels aan het roer. Bij ons staat altijd voorop dat we door willen naar de volgende generatie. Alles wat we doen, is gericht op stabiliteit en de langere termijn. Met de corona-uitbraak belandden we ineens in een lastig parket. Normaal denken we rustig na over wat we het afgelopen jaar gedaan hebben en plannen we wat we het volgende jaar gaan doen, in scenario's voor een stabiele groei. We bouwen onze voorraden, en de marges op die voorraden, zo op dat we in principe geen nee hoeven te verkopen. Maar nu moesten we ineens aan hele andere dingen gaan denken.

Gezondheidswinst
De eerste signalen tekenden zich al in februari al af. We zagen in onze webshop, waar consumenten direct kunnen bestellen, de verkoop van vlierbessensap sterk toenemen. Google maar eens op vlierbes en corona, en je begrijpt wat er aan de hand was. Niet voor niets nemen de Duitsers in de winter sinds mensenheugenis dagelijks een slokje 'Holunder', om de griep buiten de deur te houden. Door de productie een tandje hoger te schakelen en - tijdig - meer grondstoffen in te kopen, hebben we iedereen die bij ons vlierbessensap wilde kopen, kunnen helpen. Ook onze andere 'krachtsappen' en gezonde groentemixen vlogen de deur uit.

Covid-19 is een uitdaging, maar bij Schulp zijn we, tot nu toe, de dans onvoorstelbaar goed ontsprongen. Daarvoor zijn we dankbaar. Dat neemt niet weg dat de wereld met ongekende gevolgen zit. Toenemende onrust, verstoringen, instabiliteit. Overal waar je kijkt zijn de tegenstellingen groter geworden: politieke overtuigingen, arm en rijk, bij veel mensen is de bodem onder hun bestaan weggeslagen. Dat leidt tot polarisatie en instabiliteit. Daar maak ik me zorgen over
Het is ook wel begrijpelijk: mensen willen geen kunstmatige middeltjes of stofjes meer. Ze zoeken gezondheidswinst in wat ze eten en drinken. En wij hebben in die zoektocht iets moois te bieden. Toen half maart de eerste lockdown ingevoerd werd, hadden we net de laatste peren verwerkt. De voorraad voor het voorjaar en de zomer stond klaar, tot aan de nieuwe oogst van september. Tja, en toen sloot de horeca, een voor ons heel belangrijk afzetkanaal. Ineens zaten er zo'n 4, 5 of 6 jongens op kantoor die normaal op de weg waren voor de verkoop. We bedachten aanvankelijk het ene plan na het andere. Maar dan komt het familiebedrijf om de hoek kijken. In plaats van halsoverkop nieuwe ideeën over de marketingschutting te mikken, hebben we als management even op de pauzeknop gedrukt. Laten we eens even afwachten, kijken wat de beste manier is om op deze situatie in te spelen, teruggrijpen op wat we in het verleden al deden en waar we in de toekomst ook nog wat aan hebben.

'Rondje van de zaak'
We maakten als Schulp al cadeauverpakkingen met 7 kleine flesjes met verschillende sappen. Die zetten we af bij versspeciaalzaken, in het voorjaar voor pasen en moederdag bijvoorbeeld. Dan konden mensen leuk kennismaken met sapjes die ze nog niet kenden en terug naar de speciaalzaak: heb je dat kersen-appelsap soms ook in grote flessen? Dat idee hebben we in de webshop verder uitgewerkt tot het concept 'Rondje van de zaak'. Dat sloeg geweldig aan: bedrijven deden een rondje van de zaak voor hun thuiswerkende medewerkers, zorginstellingen voor hun personeel, scholen voor de leerlingen op weg naar de examens. Ideale kandidaten voor een gezond cadeautje of opkikkertje. Voor ons was het leuk want het paste in de bestaande infrastructuur en we konden van heel veel overtollige kleine flesjes afkomen.

Daarna volgde de zomer. De maatregelen werden afgeschaald. Nederlanders gingen in Nederland op vakantie, ze konden overal op terrassen terecht en het weer zat mee. Bovendien hadden we een portemonnee vol en de behoefte het er eens flink van te nemen. Dat alles resulteerde erin dat we een topzomer gedraaid hebben. Dat geldt niet alleen voor Schulp, veel bedrijven hebben in de zomer veel recht kunnen trekken van de verliezen van het voorjaar.

Grotere tegenstellingen
Covid-19 is een uitdaging, maar bij Schulp zijn we, tot nu toe, de dans onvoorstelbaar goed ontsprongen. Daarvoor zijn we dankbaar. Dat neemt niet weg dat de wereld met ongekende gevolgen zit. Toenemende onrust, verstoringen, instabiliteit. Overal waar je kijkt zijn de tegenstellingen groter geworden: politieke overtuigingen, arm en rijk, bij veel mensen is de bodem onder hun bestaan weggeslagen. Dat leidt tot polarisatie en instabiliteit.

Daar maak ik me zorgen over. Ik denk dat de uitbraak van Covid-19 ons met de neus op de feiten heeft gedrukt: we kunnen als mensheid wel denken dat we heel veel onder controle hebben, maar dat is maar heel beperkt. Het is geen kwestie van 'we gooien er een bak geld tegenaan en dan lossen we het wel op'. Ik zie daarin een uitwas van onze welvaartsmaatschappij, we zien onze verworvenheden als een 'recht'. Door corona is dat in één klap op losse schroeven komen te staan. Laten we vooral in gesprek blijven om, in wederzijds respect, die tegenstellingen bespreekbaar te maken, te verkleinen. Niet voor niets zei Luther: "Als ik wist dat morgen de wereld verging, zou ik vandaag nog een boom planten."

Albert Schulp portret
Dit artikel afdrukken