Na de brandbrief van de gemeenten (4.3) aan het kabinet, richt de provincie Overijssel zich officieel en openbaar tot premier Mark Rutte met de mededeling de huidige strenge lockdown "niet langer verantwoord” te vinden. Commissaris van de Koning Andries Heidema pleit in een brief voor een beleid dat als uitgangspunt heeft ’we gaan open’ (De Telegraaf, 1.1).

"De kosten lopen snel op. De zorgen nog sneller”, aldus Heidema. "Ondernemers nemen het heft in eigen handen en openen toch hun zaak. Dat is niet toegestaan, maar wel goed voorstelbaar. Zeker als je met lede ogen moet aanzien dat de winkels en horeca vlak over de grens wel geopend zijn, waardoor de omzet bij Duitse collega’s terechtkomt.” Overijssel wil dat de regering "samen met ondernemers, werknemers, scholen, culturele instellingen en anderen" een plan maakt dat "perspectief biedt op een leven met het virus.”

Door het hele land hebben ondernemers, gemeenten én burgemeesters te kennen gegeven dat zij de lockdown zat zijn en zaterdag open gaan. Ook als het kabinet de lockdown niet opheft. Dan maar bij wijze van protest, dat mag immers wel. Over het algemeen zal er niet gehandhaafd worden, als de ondernemers die hun winkels en terrassen openen dat op een veilige en verantwoorde manier doen.

Gezonder eten: meer groente en fruit
Ook in het tweede coronajaar zijn Nederlanders meer verse groente en fruit gaan eten. Huishoudens kochten in 2021 3% meer groente en fruit voor hun maaltijden thuis, aldus brancheorganisatie Groentenfruithuis (3.1) op basis van cijfers van GfK. In 2020 nam de consumptie van verse groente en fruit ook al met 4% toe. Gezond eten staat sinds het begin van de coronapandemie hoger op het prioriteitenlijstje van de Nederlanders.

Bij hun aankopen kiezen Nederlanders vooral voor gemak. Binnen de totale huishoudelijke uitgaven aan verse groenten en fruit heeft de categorie vers gesneden groente een aandeel van 36%. Ook ontdekte de Nederlandse consument het gemak van een verspakket; het aantal kopers van die afgepaste pakketten voor een maaltijd steeg met 7%, de hoeveelheid in maaltijdpakketten verwerkte groenten met 13% naar 24 miljoen kilo. Het meest populaire verspakket is tomatensoep.

Door de lockdowns ervoeren meer Nederlanders de voordelen van online boodschappen doen. Was voorheen een van de bezwaren tegen online boodschappen doen dat je met name bij verse groente en fruit niet zelf kunt kiezen, in 2021 stapten vele huishoudens over dat bezwaar heen. De online verkoop van groente en fruit steeg met 40% ten opzichte van 2020. De meest thuisbezorgde groente is de komkommer, aan fruit is dat de banaan. Ook kochten Nederlanders in 2021 20% meer groente en fruit lokaal, bij een kraam of automaat bij de producent. In totaal ging 2% van de totale consumentenaankopen van groente en fruit via de korte keten.

Dit artikel afdrukken