Kieftenburg is bij Albert Heijn verantwoordelijk voor de inkoop van kip, vis, vlees en vleeswaren. Hij doet zijn uitspraken in een filmpje op het nieuwe eigen YouTube-kanaal van Albert Heijn, Appie Today.

Albert Heijn laat consumenten aan het woord die zich afvragen hoe het kan dat ze zo weinig hoeven te betalen voor een kilo varkensvlees. Geconfronteerd met de antwoorden - van minder dierenwelzijn tot 'het zullen wel geen scharrelvarkens zijn' - reageert Erik Kieftenburg dat hij 'geraakt' wordt als consumenten zo praten over producten waarop hij heel trots is. "Ik ben er blijkbaar nog onvoldoende in geslaagd om klanten ervan te overtuigen dat bij Albert Heijn geen kiloknallers worden verkocht".

Kieftenburg legt vervolgens uit dat al het vlees dat AH verkoopt, ook het vlees dat tegen een lagere prijs wordt aangeboden, uit dezelfde ketens en van dezelfde boeren vandaan komt. Ze krijgen er ook dezelfde prijs voor. "Dus actieproducten bij Albert Heijn zijn exact gelijk aan normale producten", zegt hij. Albert Heijn blijft daarom aanbiedingen doen, ook in het vleesassortiment. Gewoon, omdat het kan en mensen naar de winkels trekt. De producten doen qua diervriendelijkheid en kwaliteit niet onder voor het reguliere product. Goedkoop kan dus toch goed zijn, volgens Kieftenburg.



In de commentaren bij het filmpje is zowel bewondering voor Appie's transparantie als kritiek op de 'hypocrisie' te lezen.


Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken