Zonder enig spoor van gêne stelt het trotse keurmerk Fair Produce dat het Nederlandse boeren en tuinders certificeert die zich aan de Nederlandse wet houden. De voorzitter van het nieuwe logo, ex-Maatschappelijk Verantwoord Ondernemer bij Rabobank Bart-Jan Krouwel, zegt onomwonden dat hij blij zal zijn als hij zijn keurmerk na een paar maanden al in de kachel kan gooien. Hij is evenwel trots dat Albert Heijn zijn eerste klant is. Nou ja, zegt Albert Heijn desgevraagd, wij vermelden het keurmerk niet maar willen slechts dat wij zelf weten dat onze spullen van lieden komen die OK zijn.

Daar staan we dus. Wij - domme consumenten - weten dus nog steeds niks. Behalve dan dat we nu zeker weten dat we in een bananenrepubliek leven waar bedrijven zich niet aan de wet hoeven te houden.

Wat is er in Godsnaam in dit keurige landje gevaren dat zelfs MVO-mannen niet meer horen wat wij gewone mensen wel verstaan?

volkskrant pagina 2


Bron: Volkskrant, zaterdag 25 februari 2012., pagina 3
Dit artikel afdrukken