Kort 5 jan in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Athens № 11', Sascha Kohlmann

Brazilië is een antidumping-onderzoek gestart naar diepgevroren frieten uit België, Nederland, Duitsland en Frankrijk, meldt Vilt.

Volgens Bem Brasil Alimentados, een lokale aardappelverwerker, exporteerde de frietproducenten uit de genoemde landen van juli 2014 tot juni 2015 enorme volumes goedkope diepgevroren aardappelproducten naar Brazilië. De verkoopprijzen zouden 18 tot 41% lager geweest zijn dan leveringen aan Groot-Brittannië in diezelfde periode. Als de verkoopprijs van producten in een bepaald land onder die van het land van oorsprong ligt, kan de overheid een antidumping-procedure in gang zetten bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Dat heeft Brazilië nu gedaan.

Romain Cools van Belgapom, de belangenorganisatie van de aardappelverwerkende bedrijven in België, legt uit dat het om een tijdrovende en dure procedure gaat. “Die is gemaakt op maat van multinationals en niet op maat van KMO’s en familiebedrijven, de gangbare bedrijfsstructuur van de meeste aardappelverwerkende bedrijven in ons land.” De meeste betrokken producenten doen volgens Cools mee aan het onderzoek, om importheffingen te voorkomen.

Het onderzoek kan belangrijke economische gevolgen hebben voor de Europese aardappelverwerkende industrie. Brazilië is de tweede belangrijkste afzetmarkt ter wereld. Nederland is de grootste Europese exporteur van aardappelproducten naar Brazilië, met een volume van ruim 82.000 ton in 2014, gevolgd door België met 69.000 ton.

Meer dan de helft van de Britten (59%) geeft toe overgewicht te hebben en de helft hiervan is hier niet blij mee. Bijna allemaal hebben ze minstens één keer een dieet gevolgd, maar bij meer dan 40% van de mensen zaten de kilo’s er weer snel aan nadat ze met het dieet gestopt waren. Dit meldt de Daily Mail op basis van een poll van de Britse televisiezender ITV onder 3.379 mensen.

Van de mensen die zeggen te zwaar te zijn, rapporteert een kwart dat ze gewrichtsklachten hebben. Ruim 1 op de 10 heeft astmatische klachten of is kortademig. Iets minder dan 1 op de 3 mensen zegt nooit meer dan 30 minuten te sporten en 14% zegt nooit water te drinken. Voor 40% van de deelnemers was het wel belangrijk dat hun kinderen een gezond gewicht hebben.

Ook stress en ontspanning blijken problematisch te zijn. Negentig procent van de volwassenen voelt zich minstens één keer per jaar gestresst en 43% krijgt minder dan 6 uur slaap per nacht.

Bij de eerste veiling van blauwvintonijn op de beroemde Japanse Tsukiji-vismarkt heeft sushiketeneigenaar Kiyoshi Kimura voor de vijfde keer op rij het hoogste bod uitgebracht. Kimura legde 14 miljoen yen, 108.000 euro, op tafel voor de symbolische eerste blauwvintonijn van 200 kilo. Dat was beduidend meer dan de 30.000 euro van vorig jaar, maar minder dan het recordbedrag van 1,3 miljoen euro in 2013.

Natuurbeschermingsorganisaties waarschuwen al geruime tijd dat de blauwvintonijn op het het punt van uitsterven staat. Een eeuw van overbevissing heeft het bestand met 96% doen afnemen. De visstand zal nog verder afnemen, zelfs als regeringen er in zouden slagen de bestaande beheermaatregelen volledig te implementeren, stelt Amanda Nickson van de Pew Charitable Trusts in The Guardian. Afgelopen september werden de tonijnvissende landen het niet eens over die beheermaatregelen, waardoor de blauwvintonijnpopulatie in de Stille Oceaan "een stap dichter bij de teloorgang" kwam, aldus Pew.

Circa 80% van de mondiale vangst aan blauwvintonijnen wordt in Japan geconsumeerd. Met het populairder worden van de Japanse keuken (sushi) is de belangstelling ook in andere landen, zoals China, flink toegenomen. Dat bracht de International Union for Conservation of Nature er toe de vis in 2014 op de rode lijst van bedreigde vissoorten van de categorie 'least concern' naar 'bedreigd' te verplaatsen. Volgens Nickson moet "de internationale gemeenschap de Japanse regering laten weten dat er aanvullende actie nodig is om de blauwvintonijn te redden."

Bijna 20% van de Britse voedingsproducenten heeft geen enkel plan klaarliggen voor het terugroepen van producten. Dat ontdekte het Britse advocatenkantoor Roythornes naar aanleiding van een serie recall-incidenten met impact op grote voedselretailers. Uit het onderzoek bleek ook dat bij 60% van de respondenten de contracten tussen fabrikant en leveranciers geen afspraken rondom product-recalls bevatten.

Afgelopen december nog moest supermarktketen Asda een serie oplossauzen uit de schappen halen nadat bleek dat in de verpakkingen met curry-smaak in werkelijkheid kaassaus zat, die het allergeen melk bevat. Producenten en retailers worden in toenemende mate geconfronteerd met dit soort risico's en gevaren die een recall noodzaken, aldus Peter Bennett van Roythornes. Bovendien genereren recalls negatieve publiciteit en imagoschade, schrijft Food&DrinkTechnology. Het is dan ook belangrijk dat iedereen in de voedselketen plannen heeft klaarliggen, besluit Bennett.

Op de Horecava volgende week introduceert Zwanenberg Food Groep een nieuw concept: vleeswaren direct van de boer. 'Kraak-Vers met Oorsprong' is bedoeld voor het out-of-home kanaal. In samenwerking met Heyde Hoeve ontwikkelde Zwanenberg een assortiment lekkere vleeswaren dat tegemoet komt aan hedendaagse wensen op het gebied van transparantie, dierenwelzijn en duurzaamheid.

Maarten Elsinga, Business Unit Director Fresh Foods bij Zwanenberg Food Group: “De huidige focus op de kostprijs en schaalgrootte is eindig en heeft geleid tot verschraling van het vleeswarenaanbod. Parallel daaraan klinkt de roep om transparantie steeds luider: geef de consument duidelijkheid over herkomst, dierenwelzijn en duurzaamheidsprestaties.” Kraak-Vers met Oorsprong sluit aan bij Zwanenbergs strategie om samen met ketenpartners kwaliteitsconcepten te ontwikkelen en de 'vierkantsverwaarding' van het varken meer gestalte te geven, aldus EVMI. Eind vorig jaar meldden Vion en Albert Heijn een vergelijkbare samenwerking met vleeswaren van Good Farming Star-varkens.

Het Heyde Hoeve Duroc-varken heeft één ster Beter Leven en zorgt voor kwalitatief, gemarmerd vlees. In Kraak-Vers met Oorsprong worden geen kunstmatige geur- en smaakstoffen gebruikt. In de hele keten is aandacht voor duurzaamheids- en dierenwelzijnsaspecten. In totaal hanteert Kraak-Vers met Oorsprong 8 principes, waar naast herkomst en smaak ook CO2-uitstoot en efficiënte logistieke processen deel van uitmaken.

Zo'n 70 Franse merken, van kleding en schoenen tot keukengerei en speelgoed experimenteren vanaf vandaag met het online reserveren van uitverkoopkoopjes. De uitverkoop gaat woensdag van start en naar verwachting gaan 3 van de 4 Fransen op koopjesjacht. Dit jaar is het voor het eerst mogelijk precies de juiste maat en kleur online uit te zoeken op internet en te reserveren. Daarna zijn de reserveringen binnen 24 tot 48 af te halen bij meer dan 18.000 winkels.

Vanaf maandag boden al 14 sites de optie, de overige 56 gaan woensdag van start. Klanten zoeken op internet het gewenste product in de gewenste uitvoering en reserveren dat. Vervolgens krijgen ze te zien in welke winkel in hun directe omgeving het product af te halen is. Uiteraard is passen en uitproberen mogelijk. Valt het tegen, is er geen koopverplichting en vervalt de reservering. Dat betekent dat je niet langer 'voor niets' op pad hoeft.

De winkels die meedoen met het e-reserveringssysteem hebben er hoge verwachtingen van. De reguliere verkopen bleven dit seizoen achter als gevolg van de aanslagen van 13 december en het zachte weer. Ook de agressieve marketing door internet-retailers zorgt voor teruglopend winkelbezoek. "Deze manier van internetreserveren in de winkel is een manier om zeker te stellen dat klanten voor de uitverkoop naar de winkel komen en zo tegenwicht te bieden voor de dalende bezoekersaantallen waar sommige winkels mee te maken hebben", zegt Socloz, de provider van de e-reserveringen. Temeer daar klanten, eenmaal in de winkel, de neiging hebben vaak nog extra koopjes op de kop te tikken.

Zou dit beperkt blijven tot non-food of straks ook food bereiken? Er is geen enkele reden om producten die bijna over de datum zijn op deze manier te verkopen en mensen voor een extra gangetje naar de winkel te lokken.

Trends om zo gezond mogelijk te eten, kunnen volgens voedingsexperts mensen zodanig selectief maken in wat ze eten, dat het een eetstoornis kan maskeren. Dat meldt Sky News. De huidige trend van ‘clean eating’ is gericht op het eten van zoveel mogelijk onbewerkte en natuurlijke voedingsmiddelen. De populariteit hiervan neemt in hoog tempo toe door blogs, websites en social media. Voor het overgrote deel van de mensen leidt clean eating tot een gezonde relatie met voeding, maar sommige mensen slaan erin door en ontwikkelen een extreme fixatie op het vermijden van ‘ongezonde’ voeding.

In het uiterste geval ontwikkelen mensen orthorexie, een eetstoornis met levensbedreigende gevolgen. ‘Food Doctor’ Ian Marber waarschuwt voor dergelijke trends die geen verdere onderbouwing hebben, maar die mensen wel als nieuwe levenswijze aannemen. Het draait ook bij clean eating om de balans, zowel op het bord als in het hoofd.

Ter gelegenheid van het EU-voorzitterschap van Nederland publiceerde het CBS de uitgave 'Nederland langs de Europese meetlat 2016'. Het CBS laat in 21 hoofdstukken zien hoe Nederland het op een aantal terreinen doet ten opzichte van de andere 27 EU-lidstaten. Aan de orde komen bijvoorbeeld 'geluk, vrouwen in bètastudies, broeikasgassen, toerisme, jeugdwerkloosheid, armoede, gezondheidszorg, asielverzoeken en nog veel meer'. Boerderij lichtte er twee aspecten uit: voedselprijzen en de biologische landbouw.

Uit de CBS-publicatie blijkt dat de voedselprijzen in Nederland gemiddeld 3% onder het Europees gemiddelde liggen. Oost-Europa is het goedkoopst, Denemarken het duurst. Zo is bijvoorbeeld brood in Oost-Europa 40% goedkoper dan het EU gemiddelde. In Nederland is dat 11%, sinds de invoering van de euro is de broodprijs bij ons met 17% gestegen. Gemiddeld is dat in Europa 40% geweest. In Denemarken liggen de broodprijzen meer dan de helft hoger dan elders.
In Nederland is vlees relatief duur, wij betalen zo'n 20% meer dan elders in de EU, zegt het CBS.

Op het gebied van de biologische landbouw groeit Nederland minder snel dan andere lidstaten. De sector verviervoudigde in 30 jaar, met name in de 15 'oude' EU-lidstaten. In 10 jaar kwamen er 50% meer biologische bedrijven bij. Zo'n 250.000 bedrijven in de EU werken biologisch. Het aantal gangbare landbouwbedrijven neemt daarentegen al jaren af.

In de hele EU is inmiddels 5,6% van het areaal biologisch. In Nederland is dat 2,7%. Van de melkkoeien in de EU wordt 3,3% biologisch gehouden, tegen 1,5% in Nederland. Het percentage biologische varkenshouders in de EU ligt op 0,6%. In Nederland is dat 0,5%. Het land met de meeste biologische varkens is Oostenrijk, met 2,5%.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Barend van Bos
Barend van Bos Chemische Industrie
  • #24
  • 5 jan '16
  • 21:45

Het bewijst vooral dat instanties en politiek niet te vertrouwen zijn. En dat is eigenlijk de 'main issue'

Overheid knoeit.....

Jur Schuurman
Jur Schuurman Agrarische ontwikkelingssamenwerking
  • #23
  • 5 jan '16
  • 20:51

Barend, het zijn interessante artikelen, die laten zien dat de DNB de plank af en toe flink misslaat. Maar ik zie er geen enkele onderbouwing in voor jouw stelling in #20: "Het CBS wordt gebruikt door de regering om de publieke opinie te beïnvloeden, als ook het CPB en de DNB". Want dat is toch wat je bewijzen wilde?

Barend van Bos
Barend van Bos Chemische Industrie
Jur Schuurman
Jur Schuurman Agrarische ontwikkelingssamenwerking
  • #21
  • 5 jan '16
  • 19:13

Bedankt Barend. Maar: kan je dat bewijzen? Het klinkt allemaal erg conspiratietheoretisch, laat staan dat het houdbaar is op empirische gronden. Knot (DNB) en Teulings (CPB) liggen/lagen continu overhoop met het kabinet.

Barend van Bos
Barend van Bos Chemische Industrie
  • #20
  • 5 jan '16
  • 19:07

#18 Jur: Het CBS word gebruikt door de regering om de publieke opinie te beïnvloeden, als ook het CPB en de DNB. Dat belang word dus gediend.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Jaap J. Schröder

natuurbescherming

Likes vandaag

Frans Aarts

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

ellen-maureen colpa

melkveehouder in Frankrijk, was ooit adviseur duurzaam bouwen

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Sytske Barkhuis

Likes vandaag