Vakbond FNV meldt dat ongeveer de helft van de vaste medewerkers, zo'n 700 à 800 mensen, vandaag staakt. Directievoorzitter Sander van der Laan van Albert Heijn ontkracht dat aantal vanochtend op BNR: "[...]er zijn op dit moment 1300 mensen aan het werk en er zijn er minder dan honderd aan het staken".
Over de gevolgen van de acties staan de partijen lijnrecht tegenover elkaar. AH verzekert dat de klanten zich geen zorgen hoeven te maken en dat AH prima in staat is de supermarkten te bevoorraden. Niemand hoeft bang te zijn voor lege schappen. Campagneleider Ron Meyer van FNV Bondgenoten voorziet dat de schappen snel leeg zullen raken. "We hebben duidelijke signalen dat het heel snel kan gaan. De komende twee à drie dagen kunnen de schappen leeg zijn, en dan gaat het zowel om verse als houdbare producten."
FNV Bondgenoten wees afgelopen vrijdag het cao-akkoord af dat AH wel wist te sluiten met de (kleinere) vakbond CNV Dienstenbond. Dat is de reden om de acties nu op te voeren. AH voert hiertegen aan, bij monde van Van der Laan: “Het FNV is inderdaad groter dan het CNV. Maar de meeste medewerkers in de distributie van Albert Heijn zijn überhaupt niet lid van een vakbond. De mensen die niet lid zijn van een vakbond of lid zijn van het CNV vormen een absolute meerderheid.”
Dat is ook de reden dat AH met inzet van externen de distributiecentra draaiende houdt. Meyer noemt dat 'stakingbrekers': "Je mag geen externe vakkenvullers inzetten. Dat noemen we 'besmet werk'. De gang naar de rechter of arbeidsinspectie duurt heel lang, dus daarom breiden we onze acties uit."
Het wordt spannend de komende dagen. Blijven de vakken van 's lands grootste kruidenier vol paasovervloed, of moeten AH-klanten hun paaseieren elders scoren dit jaar?
Fotocredits: pagina uit Allerhande, uitsnede, Foodlog Media
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Volle schappen dus; er is een akkoord met de FNV.
Er was bij de AH waar ik 1x per week kom iig niks van te merken, alles lag overvol, zelfs alles voor de Pasen uit de folder was gewoon flink aanwezig. Niet dat ik het nou zo erg zou vinden als er lege schappen waren, er zijn meer winkels waar je terecht kan, maar lege schappen, nee, niet gezien.
Spannend? Die al dan niet lege schappen van AH interesseren mij in elk geval bar weinig. Paaseitjes heb ik allang elders gescoord, en ik heb er evenmin als de boeren behoefte aan om de verdere expansie van AH in het buitenland te sponsoren, of flauwe dure spotjes met ongezond grote stukken "roast beef", scharreleieren die beter schuureieren genoemd zouden worden, of voetbalplaatjes.
Op zich natuurlijk wel knappe marketing: net als bijvoorbeeld VW een groot marktaandeel bij relatief vrij hoge prijzen, en dat zonder een kwaliteit die er nu echt uitspringt.