We zijn de recessie voorbij, kopten de kranten eerder deze week. Ze constateerden dat Nederlanders weer meer kopen. Niet alleen gemeten in geld maar ook in volume. In de supermarkt doen we dat niet. Voedingsspeciaalzaken verkochten in 2023 ruim 2% minder dan in het vierde kwartaal een jaar eerder. Supermarkten zagen hun volume dalen met bijna 1%.
Winkeliers zetten ruim 4% meer om in het vierde kwartaal van 2023. Dat meldt het CBS vandaag. Het verkoopvolume steeg met 0,3%. Het publiek kocht weer meer. Wel gingen meer winkels op de fles dan in het vorige kwartaal.
De omzetstijging in het vierde kwartaal was dus het gevolg van hogere prijzen én meer producten die we langs de kassa haalden.
De combinatie van die twee liet de markt al sinds het eerste kwartaal van 2022 niet meer zien. De omzetstijging in de tussenliggende kwartalen kwam door hogere prijzen.
Meer omzet foodsector, maar minder verkopen
In het vierde kwartaal steeg de omzet in de foodsector met ruim 5% vergeleken met een jaar eerder. Zowel supermarkten als voedingsspeciaalzaken – zoals kaaswinkels, groentejuweliers en slagerijen – behaalden een hogere omzet. Beide soorten winkels verloren volume. Speciaalzaken verkochten ruim 2% minder dan in het vierde kwartaal een jaar eerder. Bij supermarkten kromp het aantal verkochte producten bijna 1%.
In de non-foodsector nam de omzet met 2% toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2022. Ook daar daalde het volume (-0,4%). Vooral winkels in recreatieartikelen zoals boeken of sportartikelen en winkels in consumentenelektronica en witgoed verkochten minder. Kledingwinkels verkochten ruim 3% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Drogisterijen verkochten ruim 1% meer.
Minder online omzet voor stenen winkels
In het vierde kwartaal nam de online omzet van detailhandelaren toe met 1,3% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die alleen online verkopen, groeide de omzet in het vierde kwartaal van 2023 met ruim 4%. Winkeliers, waaronder supermarkten, die hun waar zowel via bestellingen online als via een stenen winkel verkopen, zagen hun omzet online met bijna 3% afnemen.
Verslechterde verwachtingen
In het vierde kwartaal zijn 117 bedrijven in de detailhandel failliet verklaard. Het aantal faillissementen onder detaillisten nam met ruim 80% toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2022. Toen werden 64 faillissementen uitgesproken. Van alle uitgesproken faillissementen in het vierde kwartaal was 13% een bedrijf in de detailhandel. Niet eerder in de periode 2018 – 2023 was dit aandeel zo groot.
Aan het begin van het eerste kwartaal van 2024 nam het aantal winkeliers en winkelorganisaties dat negatief is over het economisch klimaat in de komende drie maanden toe. Per saldo verwacht ruim 8% van de ondernemers een verslechtering tegen ruim 4% in het derde kwartaal.
Dit artikel afdrukken
De omzetstijging in het vierde kwartaal was dus het gevolg van hogere prijzen én meer producten die we langs de kassa haalden.
De combinatie van die twee liet de markt al sinds het eerste kwartaal van 2022 niet meer zien. De omzetstijging in de tussenliggende kwartalen kwam door hogere prijzen.
Meer omzet foodsector, maar minder verkopen
In het vierde kwartaal steeg de omzet in de foodsector met ruim 5% vergeleken met een jaar eerder. Zowel supermarkten als voedingsspeciaalzaken – zoals kaaswinkels, groentejuweliers en slagerijen – behaalden een hogere omzet. Beide soorten winkels verloren volume. Speciaalzaken verkochten ruim 2% minder dan in het vierde kwartaal een jaar eerder. Bij supermarkten kromp het aantal verkochte producten bijna 1%.
In de non-foodsector nam de omzet met 2% toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2022. Ook daar daalde het volume (-0,4%). Vooral winkels in recreatieartikelen zoals boeken of sportartikelen en winkels in consumentenelektronica en witgoed verkochten minder. Kledingwinkels verkochten ruim 3% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Drogisterijen verkochten ruim 1% meer.
Minder online omzet voor stenen winkels
In het vierde kwartaal nam de online omzet van detailhandelaren toe met 1,3% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die alleen online verkopen, groeide de omzet in het vierde kwartaal van 2023 met ruim 4%. Winkeliers, waaronder supermarkten, die hun waar zowel via bestellingen online als via een stenen winkel verkopen, zagen hun omzet online met bijna 3% afnemen.
Verslechterde verwachtingen
In het vierde kwartaal zijn 117 bedrijven in de detailhandel failliet verklaard. Het aantal faillissementen onder detaillisten nam met ruim 80% toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2022. Toen werden 64 faillissementen uitgesproken. Van alle uitgesproken faillissementen in het vierde kwartaal was 13% een bedrijf in de detailhandel. Niet eerder in de periode 2018 – 2023 was dit aandeel zo groot.
Aan het begin van het eerste kwartaal van 2024 nam het aantal winkeliers en winkelorganisaties dat negatief is over het economisch klimaat in de komende drie maanden toe. Per saldo verwacht ruim 8% van de ondernemers een verslechtering tegen ruim 4% in het derde kwartaal.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
En hoe zit het met de reislust van Nederlanders? Wanneer Nederlanders meer tijd in het buitenland doorbrengen, vakantie, zakenreizen, stage lopen, etc., dan besteden Nederlanders meer in het buitenland en tegelijkertijd minder in Nederland. Je kunt je dan afvragen in hoeverre de gepresenteerde cijfers in dit artikel serieus genomen kunnen worden.