In augustus organiseerde Albert Heijn Open Dagen bij de boer. De boeren waren blij en gastvrij. De super toonde zich aardig, betrokken en vooral 'echt' en heel menselijk. Meteen daarna toonde het zich een haai en liet het zien wie het werkelijk is: een gewone geldmachine als iedere andere die op ons gevoel speelt om geld aan ons te kunnen verdienen, maar niets om ons geeft.
Echte marketing vergt betrouwbaarheid. Toon je die niet, dan ben je die snel kwijt. Mogelijk gaat deze case de geschiedenis in als les voor vele bedrijven die aan 'echte marketing' proberen te doen als truukje. Echte marketing schept echte verplichtingen. Dat werkt door tot in zelfs de kleinste détails, zoals een zakelijke brief aan leveranciers die per ongeluk de oren en ogen van kritische leden van het publiek bereikte. Inkoop en marketingcommunicatie zijn voortaan onderdeel van hetzelfde beleid en moeten dezelfde herkenbare identiteit hebben. Niemand in Zaandam had dat ooit kunnen bedenken. Nu weet zelfs Jumbo in Veghel het.
Fotocredits: Foodlog (kop), Albert Heijn (body)
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Inderdaad een flinke marketing flater. Ik bezocht de Open Dagen site en deed een - niet wetenschappelijk - onderzoekje: ik klikte zo'n 15 aangesloten bedrijven aan. Hiervan werken er 9 biologisch. Opvallend, dit komt volgens mij niet helemaal overeen met het in de Albert Heijn aangeboden assortiment.
Overigens ging net de telefoon hier op YFM kantoor: een groep studenten van de Universiteit van Amsterdam gaat 2% stickers plakken. Op mijn vraag over het waarom, antwoordden ze: 'Omdat we het belangrijk vinden'. Wat precies, bleef mij onduidelijk. Wordt vervolgd.
Dat is waar. Maar ook dit is waar: AH heeft vaste leveranciers. Veel tuinders en telers zijn daar blij mee omdat het hen zekerheid biedt. Wat dat aangaat zou AH dus weleens een betrouwbaarder partner kunnen zijn dan andere supers.
Boeren leveren nooit zelf aan AH. Interessant is dus het waarom achter het feit dát ze zich tegen AH richten, terwijl ze niet eens weten of er ook maar een gram (varken, kip, graan sowieso niet, melk, boerenkool, spruiten) van hun product naar AH gaat en zich niet eens afvragen hoe ze dat zouden kunnen veranderen.
Wat in dit kader nog interessant is: AH koopt niet rechstreeks in bij de boeren (altijd via hun handelshuizen, en zelfs die zijn geen rechtstreekse partij, AH werkt veel samen met Bakker Barendrecht. Maar gebruikt wel boeren in hun communicatie naar consumenten. Heel geraffineerd. Boeren die professioneel zijn, zouden zich niet moeten lenen voor dit soort acties. Of in de onderhandeling er wat voor moeten terugvragen en dus zakelijk blijven.