Onderzoeken laten het zien. Consumenten weten de weg niet meer in groeiende hoeveelheid keurmerken die zich over de markt storten om nog biologischer, diervriendelijker, mensvriendelijker, milieuvriendelijker, duurzamer (of zat dat al in de vorige?) en gezonder te zijn dan een ander. Ze schreeuwen van de schappen en niemand weet meer waar ze over gaan en of het geen centen uit de zak klopperij is. Toch is een grote groep consumenten die marktonderzoeksburo's als Trendbox en MarketResponse schatten op 20 en wellicht zelfs 30% wel degelijk geinteresseerd in een duurzamer product. Als ze maar wisten wat dat was. Meer helderheid - en betrouwbare informatie en gemak bij het begrijpen van de logica - zijn dus essentieel. Labels verschaffen die onvoldoende meer.

Onlangs werd ik uitgenodigd om mee te denken over de zgn. waardenpas (zie het filmpje). Je gaat naar Albert Heijn en de Aldi. Koopt er je spullen. Betaalt met deze pas en de kassabon vertelt je dan wat je hebt gekocht in termen van allerlei duurzame waarden en het belang dat jij daaraan hecht. Zo'n product als Bocca-koffie zou geen Marqt-bord meer nodig hebben. Het zou vanzelf blijken. Mooie verhalen verliezen hun belang.De oneerlijke margeverdeling van uitjes zou feilloos aan het licht komen. De goedkope wijnaanbieding naast al die biologische zou opvallen: goh, goedkoper, maar er staat dus ook niet-biologisch in deze alles-is-biologisch suggerende winkel. En ga zo maar door. Wat dat betreft is het een prima middel tegen het neppen van consumenten met mooie halve en zelfs hele onwaarheden.

Het idee is ontwikkeld door het InnovatieNetwerk. Zou je 'm willen hebben?
Dit artikel afdrukken