Ik Kies Bewust tongzoenen bestaat niet. Tongzoenen is niet bepaald verantwoord. Maar er is geen kruid tegen gewassen. Men doet het. Niet iedereen altijd, maar het gebeurt, ook in de trein, en je kunt er naar kijken in de bioscoop. Een ijsje eten kan daar ook, is eigenlijk net zo iets, zelfde geluid.
Het begrip ‘innovatie’ wordt ook al gepikt door reclametekstschrijvers om interessant mee te doen.

Een nieuwe Magnum van Ola heet in reclame, ‘de innovatie van het jaar 2009.’ Maar het is gewoon een geweldig ijsje op een stokje. Kreeg ik er een plakje van bij een dessertje in een toprestaurant, dan zou ik de ober vragen mijn complimenten over te brengen aan de keukenbrigade voor deze knappe compositie van ijs, chocola, caramel en amandelen. Het heet Temptation Chocolate, ja er was er al een die zo heet, vorig jaar geinnoveerd, maar de nieuwe innovatie zit hem hier in dat er nu pure chocola omheen zit. Om die van vorig jaar zit melkchocola. Hij kost veel (2,10 euro) in vergelijking met andere ijsjes op stokjes, maar is niet Kies Bewust. Nee hoezo, daar zijn ijsjes toch niet voor?

Nou, kijk, vroeger at je ijsjes voor je lol en voor het lekker en als je je een verwenmoment (oud damesbladwoord) veroorloven kon. Nu eet je ijs en maal je over hoe slecht het voor je is. Of juist heel goed.
Unilever heeft van zo een soort gewetensworsteling last als geen andere ijsmaker, want de grootste ter wereld. Was ijs officieel gezond verklaard, dan verkocht je er meer van. Een brochure van Ola, niet bestemd voor consumenten, zegt het onomwonden: ‘Meer dan 50 procent van de families in Nederland zou vaker ijs kopen als het verantwoord zou zijn.’ Ola toont aan de hand van calorieënvergelijking aan dat ijs een ‘beter’ tussendoortje is dan een mueslireep omdat er minder calorieën in zitten. En daarom is het assortiment Ola’s met Kies Bewust logo groot en komen er steeds ijzen bij die je gerust kunt eten want de regering keurt ze goed.

Nieuwe ‘innovatie’ voor 2009, de Solero Berry Berry Kies Bewust met 99 calorieen. De boodschap van het Kies Bewustlogo is aldus aan meer dan 50 procent van de families in Nederland, eet meer ijs want het mag! (Ik eet hoogst zelden ijs en als het moet dan graag een innovatie van Magnum, is dat erg dokter?)

image

Dit artikel afdrukken