Bedrijven moeten tegenwoordig met hun klanten praten. Dat is veel beter dan gewoon adverteren op TV of in de krant. Zo creëer je een 'community' en een gevoel van erbij horen. Klanten worden je trouw en helpen producten te ontwikkelen waar ze vervolgens zo stinkend trots op zijn dat ze aan hun hele buurt aansmeren.

Dat zeggen tenminste hun nieuwe media-adviseurs. De werkelijkheid blijkt weerbarstiger. Trouwe foodloglezer Sander Janssens maakte ons attent op het feit dat het blog van McDonalds over voedselkwaliteit en alle bijzonderheden van McDo van de PC-buis is verdwenen.

We hebben gezocht maar konden niet ontdekken dat het verdwijnen van het blog bekend is gemaakt. Het verdween dus met stille trom, kort nadat afgelopen augustus bekend werd gemaakt dat Algemeen Directeur Jo Sempels en andere medewerkers met klanten zouden gaan chatten op het blog.
Je kreeg toegang tot het blog was de hoe meer je weet-pagina van de McDonald's site. Inmiddels blijken alle links gebroken en is het blog onvindbaar. Er zijn nog wat sporen met pikante stukjes tekst over gewiste reacties op te vinden. Kijk even naar dit, dit en dit voorbeeld. Meer is er niet te vinden.Wie weet er meer van? En wie kan meer vinden?

Unilever zal er vast blij mee zijn, want dat bedrijf is net van start met Yunomi en stapt uit de sluikreclame die het bedrijf leerde ontwikkelen in Koffie Tijd en Life & Cooking. Ook Unilever is potentieel een bedrijf dat niet kan omgaan met de sociale wetten van web twee en drie punt nul. Ook daar wachten we met spanning de moderatie van de reacties af. Vooralsnog ziet het er braaf blond uit. We kunnen even helpen testen.
Dit artikel afdrukken