Dat zeggen tenminste hun nieuwe media-adviseurs. De werkelijkheid blijkt weerbarstiger. Trouwe foodloglezer Sander Janssens maakte ons attent op het feit dat het blog van McDonalds over voedselkwaliteit en alle bijzonderheden van McDo van de PC-buis is verdwenen.
We hebben gezocht maar konden niet ontdekken dat het verdwijnen van het blog bekend is gemaakt. Het verdween dus met stille trom, kort nadat afgelopen augustus bekend werd gemaakt dat Algemeen Directeur Jo Sempels en andere medewerkers met klanten zouden gaan chatten op het blog.
Je kreeg toegang tot het blog was de hoe meer je weet-pagina van de McDonald's site. Inmiddels blijken alle links gebroken en is het blog onvindbaar. Er zijn nog wat sporen met pikante stukjes tekst over gewiste reacties op te vinden. Kijk even naar dit, dit en dit voorbeeld. Meer is er niet te vinden.
Unilever zal er vast blij mee zijn, want dat bedrijf is net van start met Yunomi en stapt uit de sluikreclame die het bedrijf leerde ontwikkelen in Koffie Tijd en Life & Cooking. Ook Unilever is potentieel een bedrijf dat niet kan omgaan met de sociale wetten van web twee en drie punt nul. Ook daar wachten we met spanning de moderatie van de reacties af. Vooralsnog ziet het er braaf blond uit. We kunnen even helpen testen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Niet echt slim van McDonald om blog alweer te staken... Dit roept alleen maar vraagtekens op over de voedselkwaliteit... Niet echt handig voor imago. Bloggen is voor langere termijn. http://www.mcdonalds.nl/hoemeerjeweet is nog wel in de lucht. McD had vast niet al die kritische reacties verwacht. De blog was met overige communicatieuitingen en assortiment ook niet helemaal geloofwaardig. Beter was geweest transparant te zijn. Doelstelling over verbeteren kwaliteit voedsel aan te geven + helder waar Mac nu staat + stappen die MacD gaat nemen. Op mij komt nieuwe 'groene' uiterlijk 'restaurants', sportsponsoring, sponsoring 30 min bewegen in combinatie met Mac Donalds menu enigszins dubbel over.
Hugo, dapper is het, maar ook naïef, zoals je al aangeeft in je laatste zin. Social networks ontstaan; je kunt ze als bedrijf niet afdwingen
Heeft iemand al gekeken naar het Unilever-blad op Internet: younomi.nl? Het is een soort meisjesblad waarvan je niet merkt dat het van Unilever is. Je moet Becel gebruiken bij het maken van gevulde paprika's en er flikkert reclame op van Lipton en andere Unilever-producten, verder gaat het over de vraag of het erg is als je een vriendinnetje hebt dat 'les-bi' is.
Er staan zoveel 'dom blonde' reacties op dat ik de IP's wel eens zou willen zien van waaraf ze geschreven zijn. Bovendien zijn het er zoveel met zo weinig content dat het geen zin heeft om ze te lezen. Twitter was een beter medium geweest, maar dat leent zich niet zo voor 'wat geholpen respons'.
Vind ik toch zeer interessant dat McDo uberhaupt een interactieve blog deed. Zal iemand weten waarom ze zijn gestopt? Waren de consumenten te slim, of zijn de bloggers van McDo de contact kwijt met hun consumenten?
Als iemand van een successvolle bedrijfsblog kent, hoor ik het graag.
@Redactie, Bel McDonalds?
Er staat ook ergens op internet dat de frietjes vroeger in reuzel oid werden gebakken en dat er hemel en aarde bewogen moest worden om ze in plantaardige olie een beetje hetzelfde te laten smaken. Nu we van de dieetgeleerden niet meer "spastisch" hoeven te doen over vet, kan dat dierlijk vet weer terug in de frituurpan. Maar dit terzijde.
Ik zie het nut van bloggen niet zo, als er ook een klantenservice is. Beman die wat beter.
Potentieel voor sluik reclame of niet.
Met dit soort reacties kan je moeilijk een discussie voeren. Maar gezien de "gastenrelaties van McDo willen ze dat ook niet. Zij weten het en dus is het meer een openbrievenbus. Blader maar eens door het geheugen van google:
http://209.85.229.132/search?q=cache:804HqGxB1aYJ:mcd-hoemeerjeweet.parcproductions.com/blog/detail.php?id=3+blog+detail+site:mcd-hoemeerjeweet.parcproductions.com&cd=1&hl=en&ct=clnk