Er zijn nog volksstammen die TuhTIP zeggen, maar iedereen weet opeens dat TieTIP, het Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) eraan komt. Dat kwam door een TV-uitzending van Arjan Lubach. Volgens hem verkwanselen de EU en onze minister Ploumen onze voedselveiligheid. We krijgen chloorkip en erger in onze maag gesplitst. Daar mogen we niets meer van vinden, want tot overmaat van ramp mag straks een geheimzinnige geschillencommissie (ISDS) eventuele geschillen oplossen. Die club heeft het eerste en laatste woord over dingen die wij eventueel niet zouden willen. De Amerikanen koloniseren de wereld nu pas echt met hun vrijhandel.

Plots heeft de consument Europa als kwaliteitsmerk zelf uitgevonden! De dreigende importen blijven onbesteld!
Daar gaan de bazen van de EU in mee omdat ze weten dat ons continent vergrijst en de markt krimpt. Toch moeten ze de omzet en marge van de BV Europa op peil houden om al die ouwe lui een gezellig pensioen te kunnen bieden. Dat lukt het beste met non-food en verwerkte food in een open markt. Daar zit de toegevoegde waarde, niet in de grondstoffen en laagwaardige verwerkingen daarvan. Bovendien zijn Europeanen goed in techniek voor alledaagse gebruiksspullen. Daarom – zo laten alle marktanalisten zien – offeren we de beestenindustrie in ons deel van Europa. Met vleeskippen, eieren en varkens is hier geen geld meer te verdienen. Dat lukt alleen als je er veel waarde aan toe weet te voegen en dat kunnen onze boeren en verwerkers niet op de daarvoor noodzakelijke schaal. Omdat alleen koeienboeren en hun FrieslandCampina’s dat gelukt is, zet Europa in op zuivel. Kippen en varkens mogen blijven als ze een niche vinden, maar dat kost een paar decennia.

Maar toen kwam Lubach en ontdekte de consument TieTIP, een geschenk uit de hemel. Ze is bang vergiftigd te worden door Amerikaanse meuk. Dat is fantastisch. Opeens realiseert de consument zich: wij maken kwaliteit. Laat haar dus vooral klagen over de chloor waarin ze wordt gesmoord. Maak duidelijk dat de Amerikanen een minder veilig voedselveiligheidssysteem hebben dan wij omdat ze er nog veel minder budget aan hebben toegekend. Wie ouderwetse Europese kwaliteitswaar neerlegt, heeft opeens het Varken, de Kip en zelfs het Ei van Morgen gratis en voor niets. Plots heeft de consument Europa als kwaliteitsmerk zelf uitgevonden! De dreigende importen blijven onbesteld. Natuurlijk, merken zijn gebakken lucht, maar werken als een tiet. Dat weet je toch?

Deze column verscheen eerder deze week in de Levensmiddelenkrant

Fotocredits: Protest tegen TTIP in Duitsland, Mehr Demokratie e.V.

Dick Veerman
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken