1. 11th Hour (Singapore)
11th Hour is het initiatief van Singaporese eetstaleigenaar Tan Jun Yuan. Hij hield regelmatig een paar porties soep over, die hij niet kon bewaren of doneren. Om weggooien te voorkomen ontwikkelde hij een app. Samen met bijna 200 andere aangesloten bedrijven kan hij via de app gerechten aanbieden tegen last-minute kortingen van ten minste 30%. De app is al meer dan 10.000 keer gedownload.
2. Afgeprijsd (Nederland)
De Afgeprijsd-app van het NoFoodWasted-platform laat consumenten in één oogopslag zien welke producten in hun supermarkt tegen de houdbaarheidsdatum lopen en daardoor met korting aangeboden worden. Volgens app-ontwikkelaar August de Vocht daalde de maandelijkse voedselverspilling bij deelnemende supermarkten met 18-20%. Dat komt overeen met een bedrag van circa €2.500. Er zijn al meer dan 100 supermarkten aangesloten. Dagelijks gebruiken zo’n 20.000 consumenten de app, verkrijgbaar voor zowel iOS als Android.
3. Foodcloud (Ierland en Groot-Brittannië)
De app van start-up FoodCloud koppelt supermarkten en voedselproducenten met voedseloverschotten aan voedselbanken en daklozencentra. Al bijna 1.200 bedrijven en 3.600 liefdadigheidsorganisaties zijn aangesloten op het platform. Samen doneerden de bedrijven al 5.488 ton voedsel. Naast de app beschikt de start-up sinds oktober 2016 ook over zogenaamde ‘hubs’ waar overschotten tijdelijk kunnen worden opgeslagen tot liefdadigheidsorganisaties ze afhalen of laten bezorgen. In Nederland is een dergelijke app niet nodig omdat bij ons het doneren van voedseloverschotten van supermarkten en producenten aan voedselbanken structureel is geregeld.
4. Cheetah (West-Afrika)
Een gebrekkige infrastructuur en slechte wegen kunnen er in ontwikkelingslanden voor zorgen dat tot wel de helft van geproduceerde groente en fruit bederft voordat ze verkocht kunnen worden. De Universiteit van Twente ontwikkelde, in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de Cheetah-app die boeren, transporteurs en handelaren de snelste weg naar de markt laat zien. Ook helpt de app wegblokkades te omzeilen die bedoeld zijn om steekpenningen van de chauffeurs af te troggelen. De app verkrijgt de benodigde informatie van satellietgegevens en van bewegingssensoren van smartphones. Op dit moment testen 80 gebruikers de app in Ghana. Naar verwachting komt de app in mei publiek beschikbaar.
5. MintScraps (Verenigde Staten en Thailand)
MintScraps helpt restaurants hun voedselverspilling real-time te monitoren. Zo kunnen ze oorzaken van verspilling identificeren en zowel voedselverspilling als kosten verminderen. MintScraps zegt al meer dan 860 ton voedselverspilling te hebben voorkomen.
6. No Food Waste (India)
No Food Waste is actief in 8 Indiase steden en bezorgt in elke stad dagelijks zo’n 200 mensen eten. Zowel bedrijven als particulieren met voedseloverschotten kunnen dit via de app doorgeven aan No Food Waste. Vrijwiligers controleren de kwaliteit van het voedsel en zorgen ervoor dat het terecht komt bij onder meer weeshuizen, bejaardenhuizen of in sloppenwijken. Naar eigen zeggen redde de app al 9.194 ton voedsel. Geheel uniek is de app niet. De zeer vergelijkbare app Feeding India redde ook al meer dan 1.357.000 maaltijden.
7. Winnow (Europa, Verenigde Arabische Emiraten, Azië, Australië)
Net als MintScraps richt ook Winnow zich op restaurants. Winnow houdt automatisch bij hoeveel voedsel er wordt weggegooid met een smart-weegschaal. In een paar seconden kun je selecteren wat voor voedsel in de prullenbak belandt en met welke reden. De app analyseert deze data en laat zien waar de meeste verspilling plaats vindt. Volgens de app besparen gebruikers 3-8% aan kosten voor voedsel.
8. Too Good to Go (Europa en Verenigde Staten)
Deze Deense variant op 11th Hour is nog niet actief in Nederland, maar wij hebben wel het vergelijkbare Restoranto. Met de app kun je overgebleven maaltijden uit de horeca bestellen, betalen en op het genoemde tijdstip afhalen. Too Good to Go zegt in totaal al ruim 13.000 maaltijden te hebben gered van de vuilnisbak. Op dit moment is de app actief in Groot-Brittannië, Denemarken, Noorwegen, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Vanaf 2018 zal de app ook in de Verenigde Staten beschikbaar zijn.
9. Wise up on Waste (Europa)
De Unilever-app Wise up on Waste richt zich net als Mintscraps en Winnow op het reduceren van voedselverspilling in professionele keukens. De app houdt in de gaten hoeveel en welk voedsel weggegooid wordt en geeft een indicatie van bespaarde kosten als de afvalhoeveelheid vermindert.
10. Yo No Desperdicio (Spanje)
Yo No Desperdicio, ofwel ‘ik verspil niet’, helpt consumenten voedselverspilling aan te pakken. De concept doet enigszins denken aan het Nederlandse Thuis afgehaald. Gebruikers kunnen op de app een advertentie plaatsen waarin ze (rauw of bereid) voedsel aanbieden met een foto, de hoeveelheid, locatie en houdbaarheidsdatum. Het voedsel is gratis af te halen want “als je voorkomt dat voedsel weggegooid wordt, winnen we allemaal”, aldus project coördinator Mari Cruz Martín.
Nederlandse apps
Zo'n reisje om de wereld smaakt naar meer. Wat kunnen wij zelf tegen voedselverspilling doen? Het Voedingscentrum helpt ons op weg met de Slim Koken-app. Milieu Centraal biedt een Weggooitest-app. Over Afgeprijsd hadden we het al. SIRE lanceerde de website kliekipedia.nl, met receptinspiratie voor kliekjes. We vinden het minder beschamend in een restaurant om een doggybag te vragen.
België introduceerde het nieuwe 'Foodsavers' logo. Daaraan zijn sociale buurtrestaurants en sociale distributieplatformen te herkennen die overschotten ten goede laten komen aan mensen in armoede of aan ondernemers die er professioneel weer nieuwe lekkere producten van maken.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Mijn stelling: Het probleem van overschotten start niet na de maaltijd, maar begint voordien…
Doggybag
Ik weet van een restauranthouder, dat wat blijft liggen bij hoofdzakelijk de generatie tot veertig, en met liefde is klaargemaakt, veelal geen ‘overschot’ is, maar men de bereidingswijze minder apprecieerde omdat men die niet kent. Het is bijna schokkend wat jonge mensen ‘niet lusten’, en grote stukken vis laten liggen, omdat ze niet weten hoe de graat er uit te halen, of schrikken als ze er een in de mond vinden. En een zweem van knoflook is genoeg om het bord naar voren te schuiven.
Het Nederlandse gezegde “Geef mijn portie maar aan Fikkie” heeft het hier zelfs tot overdrachtelijk taalgebruik gebracht.
De doggybag startte is de VS waar men in de pulp-ketenrestaurants niet eet maar ‘vreet’ met een halve liter cola er bij. Tuurlijk heb je dan over. In de gemiddelde Nederlandse restaurants overkomt je dat haast nooit; die zijn veel te blij met de trend om op een asymmetrisch bordje minimale porties met wat bloemsierkunst erbij te serveren.
En bestel je in een snackbar een dubbel ‘kapsalon’, dan hoor je te weten waaraan je begint.
Kliekjes en weggooien.
Kan gebeuren, maar is een kwestie van kunnen plannen en kunnen koken. Ooit me geel en groen geërgerd aan Janneke NRC, die de helft van een prei (had alleen het wit nodig) in een filmpje achteloos weggooide. Kun je prima verwerken in een ‘doorgestoken’ preisoep. Zo zijn er talloze voorbeelden.
Maar…’hulde’ aan de voedingsindustrie !
Gelukkig treedt de voedingsindustrie, niet om ethische- maar pragmatische-financiële redenen, corrigerend en reddend op voor hen die het niet snappen.
Die zorgt grootschalig, dat daar waar moderne niet-kokers thuis geen weg weten met voedselbereiding, ze kunnen terugvallen op geprepareerde supermarkt-pakketjes, waar eigenlijk geen afval op kan zijn.
Van kip b.v. hoeft de gemiddelde consument die graag ‘biologisch’ eet, geen nek, karkas, vleugeltippen, hartje of maag meer weg te gooien. Want die kip is vrijwel nergens meer te koop. En van varkens- of rundsvlees hoef je het vet niet weg te gooien, want dat zit er vrijwel niet meer aan. En groente is reeds gewassen direct klaar voor gebruik. Geen stronkjes meer of bruine blaadjes.
De voedingsindustrie verwerkt, wat in eerste instantie anders weggegooid zou worden, dat al heel efficiënt in andere producten waar die ‘biologische’ consument niet eens weet van heeft, of het wordt geëxporteerd naar landen waar ze er niet vies van zijn. Zelfs ‘kippenpoten’ (de hoornachtige drakenpoten..) worden daar met culinaire genot afgekloven.
Resumé:
Voedseloverschot in het Westen is een sociaal/economisch probleem als gevolg van overconsumptie en overproductie.
Helaas in hongergebieden van slecht functionerende logistiek, corruptie en militair geweld.
Pluim voor de redactie voor dit mooie overzicht. Dat alle beetjes uiteindelijk niet genoeg zijn, ach...het gaat om toenemend besef, hopen we maar.
#3 Jarno
Er zijn ook mensen die bewust aan het eind van de dag boodschappen doen, want dan is AH al bezig producten met tht-datum 'morgen' af te prijzen. Voor die mensen gaat het inderdaad om goedkoper boodschappen te doen (en een keer producten te kunnen kopen die ze anders te duur vinden) en weliswaar 'impulsaankopen', want ze moeten dan maar zien wat er dan afgeprijsd is. In hoeverre dit dan echt helpt tegen voedselverspilling laat ik maar aan 'de deskundigen' over.
Gaat de 'prijsbewuste' consument nu niet deze app's misbruiken? Net zo lang wachten tot dat er artikelen, die al tegen dump prijzen in de winkel liggen, nog goedkoper te kunnen inkopen.
Kortom is hiermee verspilling te voorkomen?
Ik heb sterk de indruk dat het alleen maar een marketingtool is om de laatste impulsieve aankopen toch vooral bij de aanbieders gedaan gaan worden. Het gros van de consument kijkt niet naar prijs of houdbaarheid maar naar beschikbaarheid.
In Nederland moet je een smartphone of tablet hebben (die heb ik niet) en een andere winkel dan Jumbo (hier in de buurt zit een Jumbo), want Jumbo doet (nog steeds) niet aan afprijzen vanwege de houdbaarheidsdatum.
Uiteraard ben ik wel blij met dit soort dingen en dat die blijkbaar werken.