Het Suikerfeest compenseert dat ruimschoots. Maar waar het Suikerfeest de lokale economieën in bijvoorbeeld de Utrechtse Kanaalstraat, de Amsterdamse Javastraat en de Haagse Schilderswijk een impuls geeft, laten landelijke supermarktketens hun omzetkansen nog altijd liggen.
Er zit wel een stijgende lijn in het aantal winkels dat aandacht besteedt aan het Suikerfeest, aldus de jaarlijkse Suikerfeestmonitor van onderzoeksbureau Labyrinth.
Lévi Smulder van Labyrinth ziet dat supermarkten zich vooral richten op Nederlandse feestdagen. "Wij hebben 140 winkels bezocht en minder dan 10 doen iets met het Suikerfeest. Dat is heel erg weinig en een gemiste kans", vertelt Smulder op de NOS. "Ze zijn zich er niet van bewust dat er bijna een miljoen moslims in Nederland wonen die rond het Suikerfeest heel veel geld uitgeven."
Ook marktonderzoeksbureau Motivaction ziet dat de detailhandel potentiële clientèle al jaren grotendeels links laat liggen, schrijft de Volkskrant. In de levensmiddelenbranche ziet Motivaction wel beweging, met bijvoorbeeld een ramadanfolder van Plus en een speciaal ramadanassortiment bij Lidl.
Toch shoppen moslims het meest lokaal. Daar is het goedkoper en de keus veel groter.
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ja, Sytske, die contacten hebben we. Maar of ze die informatie ook openbaar willen delen, is weer een heel andere vraag. Ik zou het niet doen als ik hen was en de andere supers het zelf uit laten vinden.
Soms willen bedrijven mij wel eens iets verklappen als ik het voor mezelf houd. Ik ga daar netjes mee om in ieders voordeel.
#31 Dick,
Hebben jullie, als redactie, geen ingang bij de Plus?
Leuk dat je van die beide plaatsen een link heb gemaakt, want die site kende ik nog niet.
Aangezien ik niet ben geïnteresseerd in ALLE aanbiedingen kijk ik alleen naar de voor mij interessante aanbiedingen. En bakkerijproducten van Jumbo vallen daar zeker niet onder.
Bij Jumbo neem ik wel eens wat extra tijd om, bijvoorbeeld, te zien wat er nu weer is toegevoegd aan het schap ‘vleesvervangers’, puur om een beetje bij te blijven. En als mijn echtgenoot bij de bakker is dan gaat het hem om het brood en niet om de rest van het aanbod.
Hier in het dorp (Lauwerzijl) woont 1 man van Turkse afkomst.
Munnekezijl ligt in de buurt, want het terrein van de landbouwer loopt door tot Munnekezijl.
Mensen, doe niet zo moeilijk. Supermarkten passen hun assortiment aan de buurt aan. Ik meen dat Sytske woont in Munnekezijl of een soortgelijke gemeente. Daar loont het niet om met een allochtoon of bijzonder aanbod te komen.
Wat Annika in #21 constateert is dat een Ramadan-aanbod werkt. En misschien gaat het op niet-moslims wel werken als de Spaanse, Italiaanse, Oostenrijkse, Franse weken van Lidl. Ik zou benieuwd zijn om te weten hoe dat nu al bij de Plus heeft uitgepakt.
Er is alleen een Jumbo die heeft de normaalste dingen soms niet.