"Wij pleiten voor een nieuw voedselkeuzelogo en hebben daar de overheid bij nodig," zegt directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in gesprek met Rick Nieman. In een uitzending van een half uur voor WNL gaat Nieman langs bij diverse spelers. Naast Jansen komen Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot (D66), Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks), Marjan Geluk (directeur van de Nederlandse branchevereniging voor levensmiddelenproducenten FNLI), staatssecretaris van VWS Paul Blokhuis en Coca-Cola aan het woord.



Volgens Geluk bestaat er een geen ideaal logo omdat een stoplicht bijvoorbeeld olijfolie en honing fout verklaart; het type logo en logica waar haar achterban voor ijvert, verklaart echter een pot Nutella of minder foute chips niet ongezond.

Als er door de algemene spelregels iemand met zijn vingers tussen de deur komt, dan is dat maar zo. Iemand moet beslissen en die iemand kan alleen maar de overheid zijn
Dat laatste maakte afgelopen week foodwatch op een voor Unilever pijnlijke manier duidelijk. Bij die gelegenheid wees hoogleraar Volksgezondheid Jaap Seidell er met enige ironie op dat zowel stoplicht-achtige als Vinkje-achtige logo's hun voor- en aandelen hebben; het werkelijke vraagstuk zit wat hem betreft in een overdadig aanbod van voedsel dat ook nog eens op alle mogelijke manieren aangeprezen wordt. Wie dat probleem niet oplost, houdt zich - zoals Seidell al jaren duidelijk maakt - met afgeleiden van het probleem bezig, niet met de oorzaak. Ook Coca-Cola onderstreept dat producten niet gezond of ongezond zijn, maar de leef- en eetstijl van consumenten.

Vinkje-achtige logo's hebben geen draagvlak meer
Jansen verwijt de politiek en met name ambtenaren dat ze zich niet realiseren dat wie nu niet kiest, nog jaren verantwoordelijk is voor verwarring over gezond inkopen terwijl de samenleving aangeeft een keuzelogo te willen. Het implementeren van een keuzelogo kost namelijk enkele jaren. "Dat wil er maar niet in", zegt Jansen in de uitzending.

Het Vinkje en soortgelijke logo's hebben geen politiek draagvlak meer. De facto lijkt Jansen duidelijk te maken dat de Nederlandse supermarkten Blokhuis - die tot op heden blundert met zijn preventie-akkoord - oproepen te kiezen voor een stoplicht-systeem en een einde te maken aan het verzet vanuit de industrie daartegen. De Consumentenbond en foodwatch ijveren daarom voor een stoplicht-systeem. Blokhuis verklaarde onlangs toch ook naar Coca-Cola te willen luisteren. Eickhout vertelt in de uitzending dat de lobby van de industrie de overheid nog meer laat polderen dan ze toch al doet.

Dick Veerman
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Supers kiezen voor stoplicht
De uitzending bevat dan ook opmerkelijk nieuws: supermarkten roepen de overheid op haar rol te nemen, niet langer te dralen en te kiezen voor een stoplichtsysteem. Houd eens op als overheid zelf neoliberaal te doen, zeggen ze met zoveel woorden. Overheden zijn er immers om de algemeen verbindende spelregels te maken. Marktpartijen zelf kunnen dat niet omdat ze belangen hebben. Als er door de algemene spelregels iemand met zijn vingers tussen de deur komt, dan is dat maar zo. Iemand moet beslissen en die iemand kan alleen maar de overheid zijn.
Dit artikel afdrukken