“Wij pleiten voor een nieuw voedselkeuzelogo en hebben daar de overheid bij nodig”, aldus Marc Jansen in gesprek met @ricknieman in @WNLHaagseLobby. Kijk hier de uitzending terug: Voedseletiketten https://t.co/XADljsRkEe
— CBL (@PassievoorFood) November 17, 2018
Volgens Geluk bestaat er een geen ideaal logo omdat een stoplicht bijvoorbeeld olijfolie en honing fout verklaart; het type logo en logica waar haar achterban voor ijvert, verklaart echter een pot Nutella of minder foute chips niet ongezond.
Als er door de algemene spelregels iemand met zijn vingers tussen de deur komt, dan is dat maar zo. Iemand moet beslissen en die iemand kan alleen maar de overheid zijnDat laatste maakte afgelopen week foodwatch op een voor Unilever pijnlijke manier duidelijk. Bij die gelegenheid wees hoogleraar Volksgezondheid Jaap Seidell er met enige ironie op dat zowel stoplicht-achtige als Vinkje-achtige logo's hun voor- en aandelen hebben; het werkelijke vraagstuk zit wat hem betreft in een overdadig aanbod van voedsel dat ook nog eens op alle mogelijke manieren aangeprezen wordt. Wie dat probleem niet oplost, houdt zich - zoals Seidell al jaren duidelijk maakt - met afgeleiden van het probleem bezig, niet met de oorzaak. Ook Coca-Cola onderstreept dat producten niet gezond of ongezond zijn, maar de leef- en eetstijl van consumenten.
Vinkje-achtige logo's hebben geen draagvlak meer
Jansen verwijt de politiek en met name ambtenaren dat ze zich niet realiseren dat wie nu niet kiest, nog jaren verantwoordelijk is voor verwarring over gezond inkopen terwijl de samenleving aangeeft een keuzelogo te willen. Het implementeren van een keuzelogo kost namelijk enkele jaren. "Dat wil er maar niet in", zegt Jansen in de uitzending.
Het Vinkje en soortgelijke logo's hebben geen politiek draagvlak meer. De facto lijkt Jansen duidelijk te maken dat de Nederlandse supermarkten Blokhuis - die tot op heden blundert met zijn preventie-akkoord - oproepen te kiezen voor een stoplicht-systeem en een einde te maken aan het verzet vanuit de industrie daartegen. De Consumentenbond en foodwatch ijveren daarom voor een stoplicht-systeem. Blokhuis verklaarde onlangs toch ook naar Coca-Cola te willen luisteren. Eickhout vertelt in de uitzending dat de lobby van de industrie de overheid nog meer laat polderen dan ze toch al doet.
Supers kiezen voor stoplicht
De uitzending bevat dan ook opmerkelijk nieuws: supermarkten roepen de overheid op haar rol te nemen, niet langer te dralen en te kiezen voor een stoplichtsysteem. Houd eens op als overheid zelf neoliberaal te doen, zeggen ze met zoveel woorden. Overheden zijn er immers om de algemeen verbindende spelregels te maken. Marktpartijen zelf kunnen dat niet omdat ze belangen hebben. Als er door de algemene spelregels iemand met zijn vingers tussen de deur komt, dan is dat maar zo. Iemand moet beslissen en die iemand kan alleen maar de overheid zijn.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
In Spanje hebben ze de spelregels van het stoplichten systeem aangepast. Het is niet meer van toepassing op voedsel als olijfolie, eieren, melk, honing. El País
#15 Astrid,
Niet in de winkel hoor; daar zie ik maar zelden een klant een product verder bekijken. Laatst iemand die 2 verpakkingen naast elkaar hield en etiketten vergeleek.
Soms denk ik ook wel dat mensen het gebruiken als 'excuus', want in hoeverre keken de mensen die nu iets terug wil hebben eerder naar de vinkjes? En (waarom) lazen ze geen etiketten?
Oude verpakkingen (met vinkjes) mogen inderdaad opgebruikt worden. Bij Jumbo zie ik nu Jumbo vriesvers groenten waarvan sommigen nog steeds een vinkje en andere zijn nu zonder.
Stond ik alwéér voor de kassa achter een belangrijke reden van de oplopende zorgkosten. Met studie aanschouwde ik een vrolijk stel van midden twintig met een winkelwagentje o.a. gevuld met te veel flessen Coca Cola, Johma salades, container zonnebloemolie, witbroden, zakken smulfriet van grootmoeder en – als nutteloze compensatie – magere yoghurt. De rest der inhoud was ook niet veel zaaks. Kan altijd voor een viering van iets zijn geweest; dat moet kunnen. Maar gezien hun behoorlijk overgewicht zal het wel behoren tot een te vroeg ingesleten voedingspatroon.
Met sterren, vinken, stippen, verkeerslichten, vlaggenzwaaiers en wat voor krankzinnige onzin meer hou je dit niet tegen. Wat te koop ligt is niet verboden. Naast vrijheid van meningsuiting is er ook keuzevrijheid. Als de supermarkten ècht zo met haar clientèle begaan zijn kunnen ze hun assortiment gewoon uitdunnen.
Zeuren klanten dan zo in de winkels? Volgens mij 'zeuren' klanten alleen maar of ze bepaalde artikelen al binnen hebben omdat het schap leeg is en wanneer het weer wel komt.
Ik denk eerder dat het te maken heeft dat supers verkoop van fabrieksmatig geproduceerd 'op voedsel lijkende substanties' terug zien lopen en dat de producenten dat vervelend vinden, maar geen vinkje meer mogen gebruiken en dan moeten supers zeuren bij de politiek, omdat zij hun winst ook zien verdwijnen. De fabrikant maakt gewoon een 'verbeterde versie' en meteen duurder, maar de super moet inkopen en blijft ermee zitten. Ik denk eerder dat het zoiets is wat er gaande is.
Overigens staan de vinkjes nog steeds op bepaalde verpakkingen, zag het zaterdag nog toen ik 2 pakken magere yoghurt van de zaanse hoeve bij ah pakte, mogen fabrikanten dat soort bedrukte verpakkingen eerst opmaken?
#13 Astrid,
Omdat ze het "gezeur" van klanten zat zijn?