Frisdrankproducenten voelen het toegenomen belang dat overheden en consumenten hechten aan gezondheid als gevolg van de angst voor Covid-19 en zijn varianten. Recent deed Cristiano Ronaldo er met zijn 'drink water' nog een schepje bovenop.
Of Covid en Ronaldo of misschien wel het Shell-proces directe aanleidingen zijn, is niet te zeggen, maar the European soft drinks industry association (UNESDA) kondigde nadrukkelijk 'extra' maatregelen aan om Europa minder toegevoegde suiker binnen te laten krijgen.
Tussen 2019 en 2025 verminderen frisdrankproducenten de gemiddelde toegevoegde suikers in frisdranken in de Unie en het Verenigd Koninkrijk met nog eens 10%, schrijft BeverageDaily. Het gaat om alle categorieën frisdranken: dranken zonder en met prik, vruchtendranken, energiedranken, sportdranken, verdunbare dranken, ijsthee en-koffie en gearomatiseerd water. Naast herformulering gaat het ook om innovatie met nieuwe caloriearme producten, kleinere verpakkingen en de focus van reclame op suikerarme versies. Ook kindermarketing wordt een beetje aangepakt; de leeftijd wordt een jaartje opgeschroefd en de publieksdrempel gaat met 5% naar beneden. Als 30% van het publiek kinderen tot 13 jaar beslaat, wordt er geen reclame voor frisdranken uitgezonden.
Volgens Nicholas Hodac, directeur-generaal van Unesda, zijn de doelen heel ambitieus en versnelt de frisdrankindustrie het tempo en de schaal van de suikerreducties. De totale reductie sinds 2000 komt hiermee uit op 33%.
Coca-Cola
Aansluitend op het nieuws van hun Europese koepel, brachten verschillende fabrikanten en brancheverenigingen hun ambities naar buiten. Zo verminderen de Belgische frisdrankproducenten het suikergehalte in hun dranken gemeten vanaf nu tot 2025 met 7%. Ook Coca-Cola laat weten suikergehalte verder te gaan afbouwen en suikervrije alternatieven meer gaat promoten. Samen met een nieuwe look moet de zomercampagne ‘Is dit de beste Coca-Cola ooit?’ de Coca-Cola original taste fans laten kiezen voor de net vernieuwde Coca-Cola zero sugar. Aan de originele smaak uit 1886 wordt niet gesleuteld. Daar kwam de frisdrankproducent door schade en schande in 1985 wel achter tijdens de introductie van New Coke.
PepsiCo
PepsiCo lijkt nog een stapje verder te gaan. Het bedrijf wil een voorbeeld voor de markt vormen. Het bedrijf is van plan om tegen 2025 25% minder suikers toe te voegen dan in 2019. Tegen 2030 moet 50% reductie zijn bereikt bij de merken Pepsi-Cola, Lipton Ice Tea en 7UP die in heel Europa worden verkocht.
PepsiCo noemt het Verenigd Koninkrijk als voorbeeld. De suikertaks dwong tot actie met als resultaat dat nu 80% van de dranken in het land suikervrij is. Dat moet ook breder in Europa kunnen, vindt het bedrijf. Net als Coca-Cola wil het suikerrijke producten niet elimineren omdat de consument wil kunnen bijven kiezen. Wel wil het bedrijf een soort nieuw normaal. Naast de herformulering van dranken en aanpassing van het marketingbeleid wil Pepsico ook meer voedzame en gezondere snacks lanceren. De verkoop van snacks met een A- of B-classificatie volgens Nutri-Score denkt het bedrijf te kunnen vertienvoudigen tegen 2025.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
In 2012 plaatste ik voor de gein deze brief van Coca Cola op Facebook.
Met o.a. deze alinea:
"Deze strategie zal vermoedelijk onze omzet halveren en onze winsten op korte termijn miniseren. Erg vervelend, maar we vinden de gezondheid van mensen nu eenmaal belangrijker"