In de Verenigde Staten is het genderneutrale drankje een absolute hype. Amerikanen zien het gearomatiseerde bruiswater met alcohol als een gezonder alternatief voor cocktails, bier of mixdrankjes. Hard seltzer heeft namelijk weinig calorieën en bevat vrijwel geen suiker. Ideaal, vindt de jonge Amerikaan. Marktonderzoeksinstituut Nielsen denkt dat de Amerikaanse hard seltzer-markt in 2020 een omzet van ongeveer $3,5 miljard bereikt. Ondertussen staan in veel landen de verkopen van zowel frisdranken als alcoholhoudende dranken onder druk.

Dat maakt dat verschillende brouwers zich laten verleiden om iets anders te brouwen dan bier. AB Inbev doet dat al zo ongeveer vanaf het allereerste begin van de hype. Heineken kondigde in september aan zich op de hard seltzer-markt te bewegen. De brouwer test zijn ‘Pure Piraña’ eerst uit in Mexico en Nieuw-Zeeland. Carlsberg test hard seltzers in Noorwegen en Singapore. In Nederland beweegt de familie Swinkels, eigenaar van Bavaria, zich op de seltzermarkt met Bier&Co.

Wedstrijd met alle sectoren
Het zijn niet alleen startups, kleine en grote brouwers die op de trend inspelen. Ook frisdrankfabrikanten en producenten van gedistilleerde dranken mengen zich in de seltzer-strijd. In Nederland bracht bijvoorbeeld jeneverproducent Hooghoudt eind augustus als eerste Nederlandse distilleerderij een hard seltzer-lijn uit. Coca-Cola kondigde van de zomer aan nog dit jaar een hard seltzer in Zuid-Amerika op de markt te brengen. Vorige week werd bekend dat de Coca-Cola-seltzer in Amerika begin 2021 in het schap ligt.

Vluchtige hype of veelbelovende trend?
Of rivaal PepsiCo zich aan de hard seltzers gaat wagen is nog maar de vraag. De frisdrankproducent beraadt zich over de vraag of PepsiCo überhaupt wel alcoholische dranken wil gaan verkopen. "We zullen in de komende kwartalen beslissen of dit een markt is waar PepsiCo in wil meespelen”, aldus CEO Ramon Laguarta. De afweging lijkt mede af te hangen van de inschatting of het een kort- of langdurende trend zal zijn. Laguarta ziet in energiedranken meer potentie voor de langere termijn. “PepsiCo blijft 100% gefocust op zijn strategie in energiedranken”, liet de topman weten. Waar de twee frisdrankrivalen jarenlang vochten om de colamarkt, lijken ze nu substantieel andere paden te kiezen.

Nederland
Zelfs zonder festivalseizoen - kenners verwachten dat het drankje het vooral daar goed zal doen - timmert de hard seltzer ook in Nederland flink aan de weg. Waar het drankje een jaar geleden alleen nog bij speciaalzaken te koop was, ligt het inmiddels in zo ongeveer elke supermarkt.

Dat geldt niet alleen voor de hard seltzers van grote merken uit de VS, zoals White Claw. Nederlandse seltzermerken schoten deze zomer als paddenstoelen uit de grond. De ondernemers dromen van eenzelfde soort succes als in Amerika. Dat grote merken zich ook op de markt begeven, zien ze niet perse als een bedreiging. Dat kan de bekendheid van de categorie alleen maar een boost geven en hun kleine merken lekker laten meeliften.
Dit artikel afdrukken