Vrijdag 6 april gaat de Britse suikertaks op frisdranken in. Vanaf vandaag krijgen frisdrankproducenten te maken met een heffing van £0,18 (€0,21) per liter voor dranken met 5 gram suiker of meer per 100 ml of £0,24 (€0,28) per liter voor dranken met 8 gram suiker of meer per 100 ml. Maar veel effect zal de suikertaks niet opleveren, denkt The Times.

Over de suikertaks is veel te doen geweest. De Britse regering wilde er eerst wel en vervolgens toch maar weer niet aan. Een rapport dat de taks aanbeval verdween zelfs in een la, tot oud-minister George Osborne min of meer bij verrassing de taks toch besloot in te voeren. Uiteindelijk blijkt het de enige concrete maatregel uit het vele malen uitgestelde Childhood Obesity-plan. De suikertaks moest £520 (€598) miljoen opleveren om sportactiviteiten op basisscholen te financieren.

De frisdrankindustrie stelde zich vanaf het begin te weer tegen de suikertaks, maar nam wel maatregelen om minder suiker in producten te hoeven stoppen en zo (deels) aan de suikertaks te ontkomen. Daarom levert de invoering de Britse overheid vermoedelijk nog maar £240 (€276) miljoen op, schrijft The Times.

Drie strategieën
AG Barr, de fabrikant van het in-Schotland-wereldberoemde-drankje Irn-Bru, stak £1,4 (€1,6) miljoen in de herformulering van het oranje spul. De nieuwe Irn-Bru bevat in plaats van 8,5 theelepels suiker nu nog maar 4 theelepels suiker per 330 ml, maar wel zoetstoffen. Het leidt tot bijna komische taferelen; consumenten stropen wanhopig de schappen af op zoek naar de laatste ‘originele’ drankjes voordat ze definitief niet meer te krijgen zijn.

Andere merken verhogen de prijs en doen niets aan het suikergehalte. Consumenten betalen dan gewoon wat meer maar kunnen genieten van een ouderwetse suikerbom. Voor die weg kiezen bijvoorbeeld Pepsi, Redbull en Monster Energy. Cawston Press, producent van hoogwaardige frisdranken, vervangt de suiker in zijn frisdranken door fruitsap (dus natuurlijke suikers) en verhoogt de prijs navenant.

Nog simpeler is deze strategie: stop je drank in kleinere flessen, zodat de prijsverhoging minder opvalt. Dat doet bijvoorbeeld Coca-Cola, dat wel het suikergehalte in de frisdranken Lilt, Oasis, Fanta, Sprite en Dr Pepper reduceerde, maar aan de originele Coca-Cola niets durft te wijzigen en dus gewoon de fles wat kleiner maakt - en de prijs ietsjes hoger.

'Geen verschil'
Zal de suikertaks een verschil maken? Omdat hij het wachten op de wetgever beu was, voerde Jamie Oliver in zijn eigen restaurants zelf alvast een private suikertaks in. Volgens hem werkte die goed. Zal de suikertaks Britse consumenten er dan ook van weerhouden om die fles full-sugar Coca-Cola te kopen? "Het zal totaal geen verschil maken", zegt Tim Martin, de uitgesproken directeur van pubketen JD Wetherspoon. Retailers, restaurants en cafés maken zelf uit hoeveel van de taks zij aan hun klanten doorberekenen en hoe ze hun product aanpassen aan de nieuwe regelgeving. Bij een slimme aanpassingsstrategie merkt de klant er niets van en raakt de schatkist er net wat beter door gevuld, zeggen de critici met zoveel woorden.
Dit artikel afdrukken