image Hoe staan jullie hier tegenover?


Dertien verroeste schroeven in één pak melk en een groot stuk metaal in babyvoeding zorgden recentelijk voor opschudding. Consumenten zoeken direct de media op en spreken er schande van. En de fabrikant en retailer moeten in alle gevallen maar bewijzen dat zij geen schuld hebben aan het incident.

Natuurlijk kun je tijdens het productieproces niet voorzichtig genoeg zijn. Maar als het product de fabriek verlaat, heb je er als fabrikant verder geen controle meer over. En juist daar kan een hoop gebeuren. Wellicht mag je het niet zeggen maar consumenten hebben in de huidige claimcultuur minimaal de schijn tegen. Het is namelijk heel gemakkelijk om gevaarlijke voorwerpen in voeding te stoppen en daarna moord en brand te schreeuwen. Al zijn natuurlijk niet alle consumenten per definitie oplichters.


Harry Romijn reageerde op een van onze recallberichten. Hij zit sinds 1976 in de foodbranche en het is hem een raadsel hoe een groot stuk metaal tijdens het productieproces alle metaaldetectoren heeft kunnen passeren. ‘Tenzij het natuurlijk naderhand erin gedaan is. Maar dan is het poging tot oplichting’, merkt hij terecht op. Voor het bewaren van de lieve vrede gaat een retailer of fabrikant volgens hem veel te gemakkelijk overstag en schikt bij voorbaat met een cadeaubon of andere goedmakertjes.

Wessanen was vorig jaar slim bezig, toen een consument naar De Telegraaf was gestapt vanwege een stuk plastic in babyvoeding. Het bedrijf deed zelf doelbewust een soortgelijk stuk plastic in de productie en keek wat er tijdens het productieproces mee gebeurde. Resultaat: een totaal verfrommeld en gesmolten stuk plastic. De bewuste consument was direct stil.

Diepgaande onderzoeken maken niet alleen duidelijk dat de fout niet in de foodketen kán zitten, het maakt ook de weg vrij voor strafrechtelijke vervolging van consumenten die te kwader trouw handelen.

Aan de schandpaal met onterechte aangiften door dubieuze consumenten!



bron: VMT
Dit artikel afdrukken