Als 17% van de consumenten tijdens het winkelen op een etiket kijkt, is dat dan veel of weinig? Het zou weleens veel kunnen zijn. Je routine-aankopen gooi je routinematig in je karretje of mandje. Wat er ook op staat, ze horen bij je manier van doen en dus is het logisch dat je allemaal wel gelooft.

Hoeveel routine-aankopen van producten met een etiketje doen we eigenlijk? Als je een nieuw product koopt dan - zo leerde ik in Nederland van marktonderzoekers - kijken veel mensen wel degelijk goed naar het etiket. 'Veel' betekent een procent of 40 tot 60, afhankelijk van het product Stel nou dat je maar voor een procent of 10% aan het vreemd of nieuw gaat, dan is die 17% hoog. Je zou immers verwachten dat we maar in zo'n 4 tot 6% van die gevallen wat verder kijken dan onze neus lang is.

Hoe vreemd gaan foodloggers per keer boodschappen doen bij hun keuze van verpakte producten met een uitgebreide ingrediëntendeclaratie? Niet meer dan 10%? Als dat zo is kijken mensen nl. vreselijk goed naar etiketten.

Consumenten kijken zeer weinig op het etiket van voedingsmiddelen voordat ze een product kopen. Tijdens het winkelen kijkt 16,8% van de consumenten op het etiket. Dat blijkt uit een onderzoek in 6 Europese landen uitgevoerd door de European Food Information Council (EUFIC) en gepubliceerd in het Journal of Public Health.

Het onderzoek werd uitgevoerd in Groot-Brittannië, Zweden, Frankrijk, Duitsland, Polen en Hongarije. Onderzoekers bekeken 6 productgroepen: ontbijtgranen, frisdranken, snoep, kant-en-klaar maaltijden, zoute snacks en yoghurt. In de winkels werd gescoord hoeveel consumenten het voedingswaarde-etiket bekeken voordat ze het product kochten, en werden interviews gehouden. Gemiddeld gebeurde dat door 16,8% van de er consumenten, maar er waren grote verschillen tussen landen.Als het etiket al werd bekeken, was er vooral aandacht voor vet, calorieën, suiker en zout. Ook werd er veel gekeken naar de Dagelijkse Voedingsrichtlijn, de Guideline Daily Amounts (GDA). De onderzoekers testen ook of consumenten deze GDA-tabel konden gebruiken. In Groot-Brittannië, Zweden, en Duitsland konden consumenten dit goed begrijpen, in de andere landen was dat minder. Er waren meer consumenten die begrip hadden van de Dagelijkse Voedingsrichtlijn dan gebruikers van het etiket, dus volgens onderzoekers is er ook gebrek aan motivatie bij consumenten.

Er bleek een relatie te zijn tussen het begrip van de GDA en de interesse in gezond eten, de voedingskennis en de sociale klasse.


bron: EUFIC met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken