Hoeveel routine-aankopen van producten met een etiketje doen we eigenlijk? Als je een nieuw product koopt dan - zo leerde ik in Nederland van marktonderzoekers - kijken veel mensen wel degelijk goed naar het etiket. 'Veel' betekent een procent of 40 tot 60, afhankelijk van het product Stel nou dat je maar voor een procent of 10% aan het vreemd of nieuw gaat, dan is die 17% hoog. Je zou immers verwachten dat we maar in zo'n 4 tot 6% van die gevallen wat verder kijken dan onze neus lang is.
Hoe vreemd gaan foodloggers per keer boodschappen doen bij hun keuze van verpakte producten met een uitgebreide ingrediëntendeclaratie? Niet meer dan 10%? Als dat zo is kijken mensen nl. vreselijk goed naar etiketten.
Consumenten kijken zeer weinig op het etiket van voedingsmiddelen voordat ze een product kopen. Tijdens het winkelen kijkt 16,8% van de consumenten op het etiket. Dat blijkt uit een onderzoek in 6 Europese landen uitgevoerd door de European Food Information Council (EUFIC) en gepubliceerd in het Journal of Public Health.
Het onderzoek werd uitgevoerd in Groot-Brittannië, Zweden, Frankrijk, Duitsland, Polen en Hongarije. Onderzoekers bekeken 6 productgroepen: ontbijtgranen, frisdranken, snoep, kant-en-klaar maaltijden, zoute snacks en yoghurt. In de winkels werd gescoord hoeveel consumenten het voedingswaarde-etiket bekeken voordat ze het product kochten, en werden interviews gehouden. Gemiddeld gebeurde dat door 16,8% van de er consumenten, maar er waren grote verschillen tussen landen.
Er bleek een relatie te zijn tussen het begrip van de GDA en de interesse in gezond eten, de voedingskennis en de sociale klasse.
bron: EUFIC met dank aan foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik kijk op 8 van de 10 producten die ik koop op het etiket. Echter vraag ik mij constant af of wat ik lees nu goed voor me is of goed voor me lijkt. De lezing van Dhr. Lustig over HFCS hielp ook niet mee. Info word gebruikt als marketinginstrument. Geen vet betekend niet dat je er niet dik van word en zonder toegevoegde suiker wil niet zeggen dat er een gezonde hoeveelheid suiker in zit etc.Staat de info erop voor mij of voor de producent om mij tot koop te verleiden? Bijv.bevat vitamine c in 50% van de dagelijkse hoeveelheid. alleen word deze vitamine zonder de vezels wel opgenomen? Net als ijzer in de Kellogs?
Kortom wat is erger? Niet lezen omdat je het allemaal wel gelooft? Of wel lezen en geloven wat je leest?
Ik koop bij voorkeur producten zonder etiketten (markt, slager, bakker...), al begint Europa die brave mensen ook al te verplichten overal etiketten te hangen. En deze zes onderzochte productgroepen koop ik nauwelijks, het zijn nood- of verwenartikelen, en in die gevallen kijkt een mens toch niet op het etiket?
Opvallend en cliché-bevestigend, er werd geteld in zes landen: twee katholieke (PL en F), twee protestantse (S & GB) en twee gemengde (D & H). Enkel de protestanten ( en één van de twee gemengde) hebben geleerd de etiketjes te gebruiken. De andere shoppen omwille van de smaak (?).
Tenslotte vind ik deze zin nogal gekeurd: "volgens onderzoekers is er ook gebrek aan motivatie bij consumenten". En als ze het nu gewoon onbelangrijk vinden?
ik kijk eigenlijk altijd naar de verpakking (90 %) maar dan wel alleen voor nieuwe producten. Daarbij ligt de focus vooral op de dubieuze ingrediënten ( en bjj voorkeur het gebrek eraan) en niet zo zeer op vet calorieën, suiker of zout.
Een weinig schokkend en onthullend onderzoek, dit EUFIC-rapport. De conclusie dat er een relatie is tussen begrip GDA en interesse in, etc. is eveneens voor de hand liggend. Zin heeft een dergelijk onderzoek pas als naar boven gehaald wordt waarom consumenten handelen zoals ze doen. Daar zou je wat mee kunnen.
En ikzelf? Ik doe meest zoals Nick ook doet: slager, bakker... En wat ik koop in de supermarkt is meestal dat wat ik eerder kocht, dus weet ik wat het is.
Het lezen van de ingredientendeclaratie op voedingsmiddelen is er bij mij ingebakken. Met name om die producten te elimineren die zoetstoffen, smaakversterkers en andere ongein bevatten waar ik geen prijs op stel. Of om te kijken welke vetten of meelsoorten er gebruikt worden in biscuits en ander banket. Je zou het eigenlijk altijd moeten doen, want zelfs de producten waarvan je het denkt te weten, kunnen zomaar veranderen qua ingredienten....