imageHet Innovatiecentrum Gezonde Voeding wil het seminar over Seniorenvoeding elk jaar herhalen. Onderzoekers, diëtisten en voedselproducenten hebben grote behoefte aan meer kennis over deze groep, zo bleek tijdens het seminar dat het ICGV op 13 juni organiseerde. De komende dertig jaar zal het aantal vijftigplussers met 45% stijgen.
Gat in de markt
Seniorenvoeding is een gat in de markt. In 2037 zal Nederland 7,1 miljoen vijftigplussers tellen. De industrie speelt daar op in en zal in de komende jaren een nieuwe generatie voedingsproducten op de markt gaan brengen. Verschillende specifieke wensen en eisen van de doelgroep zullen ten grondslag liggen aan producten met andere eigenschappen en marketingwaardes dan de huidige.

Wensen en eisen
Ouderen eisen productinformatie die simpel en duidelijk op de verpakking staat. Wanneer een product gezond beweert te zijn, willen ouderen een duidelijke onderbouwing daarvan zien, zo meldt onderzoeksbureau Agewise. Wetenschappelijk onderzoek kan daaraan bijdragen. Sommige ouderen kunnen moeilijk kauwen en anderen kunnen moeilijk snijden. De voedingsmiddelenindustrie zal de komende jaren dan ook innoveren op de structuur van producten. Naast praktische wensen kunnen fabrikanten ook op esthetische wensen inspelen. Japan ontdekte al eerder dat de markt voor cosmetische voeding groot is. Producten die vitaminen en mineralen bevatten die een gezonde en jonge huid bevorderen, doen het goed bij senioren.

bron: IGV
Dit artikel afdrukken