imageDe Britse premier Tony Blair heeft 26 juli een oproep gedaan aan de voedingsindustrie om reclame voor minder gezonde producten naar kinderen toe te beperken. Hij dreigde anders in 2007 een volledig verbod op promotie naar minderjarigen te zullen instellen.
Hoezo manipulatie! Ben bang dat dit meer met verkiezingstaal te maken heeft dan dat het werkelijk zo bedoeld is. Hij riep ook burgers op om meer verantwoordelijkheid voor hun eigen gezondheid te nemen. Als problemen als overgewicht, roken en alcoholmisbruik niet worden aangepakt voorziet hij in de toekomst problemen bij de (door de staat gefinancierde) National Health Service.

De voedingsindustrie en reclamebureaus hebben voorgesteld niet langer tekenfilmfiguren en popbands te gebruiken bij het bereiken van kinderen onder 11 jaar, en zich te beperken tot 30 seconden reclame per uur op de kindertelevisiekanalen. De televisiestations hebben al geprotesteerd tegen dit wegvallen van inkomsten. Blair stelt nu dat hij harder wil optreden. Er wordt samen met de voedingsindustrie een gedragscode uitgewerkt. Als deze vrijwillige code in 2007 niet blijkt te werken, komen er verplichte regels.

Je zal maar een vrije ondernemer zijn en hier mee geconfronteerd worden?
Biezen pakken en uit Engeland vertrekken is dan de enige oplossing! En ik ben bang dat Tony Blair zich op dit soort harde uitspraken zal kapotbijten. De industrie heeft over het algemeen een sterke lobby, die mede gebaseerd is op zijn economische bijdrage aan de maatschappij. Zo eenvoudig en zwart/wit is het allemaal niet.

Maar eens zien wat er over blijft van deze spierballentaal!

bron: foodholland
Dit artikel afdrukken