Handig, effectief en geen ziekteverzuim. Dit is voor sommige bedrijven wellicht een oplossing.
Maar zou je hier gaan eten?

Een Duits restaurant heeft de oplossing gevonden voor de grootste ergernis in de horeca, de bediening. Obers zijn vervangen door een volautomatisch bedieningsysteem.
In bistro 's Baggers geven de gasten via een touchscreen hun bestelling op. Hetzelfde scherm geeft informatie over de tijd die het nog duurt tot de bestelling arriveert. De betaling wordt geregeld via een credit card van het restaurant. De veelal organische gerechten belanden vervolgens op tafel over rails. De rails worden via een spiraal naar het restaurant geleid, vanuit de keuken bovenin het pand.

Bediening
Restaurant-eigenaar Michael Mack, afkomstig uit de metaalbranche, vertelt in het Duitse weekblad Der Spiegel over zijn vinding. Hij hoopt zijn formule via franchise uit te bouwen.
Volgens Mack komt de tijd die reguliere bediening besteedt aan orders opnemen, serveren en afrekenen, niet ten goede aan de gasten.

Besparing
De besparing die zijn technische systeem oplevert, wordt volgens Mack geïnvesteerd in bediening die alleen maar bezig is met het welkom laten voelen van gasten en de kwaliteit van het eten. De rails zijn niet voor alle gasten een onverdeeld genoegen. Op een Duitse site met restaurantbesprekingen vergelijkt een gast de volautomatische bediening met een voersysteem voor varkens.


bron: zibb
Dit artikel afdrukken