Ondanks sombere cijfers over de economie zijn niet alle handels- en industriebedrijven in de foodservicemarkt pessimistisch gestemd over 2009. Een meerderheid verwacht dit jaar een gelijkblijvende of toenemende omzet en winst. Wel is het optimisme de afgelopen maanden flink gedaald, voornamelijk in de industrie. Dit blijkt uit een enquête van ING en FSIN onder 77 foodbedrijven, waarvan 80% een omzet boven de 50 miljoen euro heeft. Het toekomstbeeld van het foodservicekanaal wordt bepaald door schaalvergroting, partnerships en transparantie.

De tendens van krimp houdt voorlopig aan en leidt tot een verwachte reële krimp in 2009 van 4,6%. De belangrijkste steunpilaren onder de economie – export, investeringen en consumptie - zakkengelijktijdig in. De consumentenuitgaven, bepalend voor de omzet in het foodservicekanaal, worden sterk negatief beïnvloed door het zeer lage vertrouwen bij de consument, afgenomen vermogens van huishoudens door dalende huizenprijzen en aandelenkoersen en de snel oplopende werkloosheid.

De foodservicemarkt kan verdeeld worden in drie segmenten: horeca met een omzet van bijna 10 miljard euro in 2008, catering met een omzet van 3,6 miljard en convenience met 5,2 miljard aan omzet. Tot de laatste categorie worden het fastservicesegment, pompshops en foodservice in vervoer en detailhandel gerekend.

Zie voor meer informatie de sectorvisie Recessie zet foodservicemarkt in beweging op de website van de ING.


bron: ING met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken