Dat het rommelde van de onduidelijkheid voor de consument was ons allang duidelijk. Maar ook de feiten zijn dus in het geding. Maakt het uit of je door de hond van de onduidelijkheid of de kat van de onjuistheid wordt gebeten?

Zo'n 3000 etiketten nam Jos Bruin van Warenwetadvies.nl de afgelopen drie jaar onder de loep. 95 Procent daarvan bevat fouten. Dat zei hij vrijdag op het symposium 'Etikettering als marketinginstrument' van de Stichting Food Micro & Innovation.

Dat kunnen kleine foutjes zijn, zoals het vermelden van zout in plaats van natrium, maar circa vier tot vijf procent is ernstiger en kan leiden tot een recall. Dat zijn de gevallen die bij constatering door de VWA leiden tot meer meer dan een waarschuwing.
Bij de fouten gaat het om een verkeerde aanduiding van het product of een ingrediënt, voedingswaardeclaims, ten onrechte gebruikte gezondheidsclaims, misleiding, verkeerde allergenendeclaratie en een foutieve voedingswaarde.Etikettering als marketinginstrument werd georganiseerd door de Stichting Food Micro & Innovation.


bron: EVMI

Dit artikel afdrukken