imageQool ontwikkelt zich helaas tot een heuse en felle ‘affaire Gort’. Het gerucht gaat dat Duijker’s column over Qool op BNR van a.s vrijdag niet doorgaat. Onduidelijk is nog wat er aan de hand is.

Ik ben stomverbaasd. Mensenlief, wat een opwinding, want waar gaat het nou helemaal over? Gort nept wijn, door suggesties omtrent de herkomst en benefits van de wijn. Maar het staat in geen verhouding tot de manier waarop bijvoorbeeld Honig soep nept of Albert Heijn (Gort’s belangrijkste distributeur) soep en chocolade nept.

Gort hanteert vormen van marketingcommunicatie die simpelweg uniek zijn in wijn. Het is razend knap, 'anders' en verwarrend: is Gort zijn gesuggereerde ambachtelijke zelf of een uitgekiend merkbeeld dat als een marketingmachine wijn in fles en al inkoopt en doorverkoopt? Daardoor wordt hij vatbaar voor kritiek. Is die terecht?

Ik sprak er gisteren over met Vincent Pugibet, de maker van ‘Gort’s’ Qool. Het verslag vind je op het blog van tastewine. Hier een stelling:

Gort overschrijdt de ongeschreven regels van de wijnmarketing, maar is lang niet zo erg als 'neppings' in food.

Eens of oneens?
Dit artikel afdrukken