De week werd bekend dat het Duitse foodora, de bezorgservice voor kwaliteitsrestaurants, fuseert met Delivery Hero’s Urban Taste. Urban Taste werd pas eind juli van dit jaar gelanceerd en biedt vergelijkbare diensten. De combinatie breidt onder de naam foodora verder uit in Europa, Noord-Amerika en Azië. Foodora wil een grote speler worden in de internationale bezorgmarkt. Naast Delivery Hero zijn op dit moment het Britse Just-Eat en het Amerikaanse Grubhub de gevestigde spelers.

Snelste groeier
Foodora is een van de snelste groeiers in de internetbezorgsector. Het bedrijf is actief sinds oktober 2014 en wist zich snel een leidende positie te verwerven in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Dubai en Hong Kong. In april 2015 vond het een investeerder in Rocket Internet, dat ook achter maaltijdboxenbezorgen HelloFresh zit.

Door de fusie met Urban Taste kan foodora profiteren van de grote schaal en mondiale aanwezigheid van Delivery Hero, dat wereldwijd de bestellingen van meer dan 200.000 restaurants aanneemt en bezorgt.

Foodora werkt alleen samen met geselecteerde restaurants zodat het een eigen kwaliteitsniveau aan zijn maaltijden kan verbinden. Die restaurants biedt het een eigen, geavanceerde infrastructuur voor de bezorging. Het bedrijf werkt inmiddels samen met 2.000 kwaliteitsrestaurants in 15 landen. "Het succes ligt in hoe wij de online bezorgingen aanpakken", zegt Emanuel Pallua, COO van foodora in het persbericht bij de fusie. "Onze on-demand service en het feit dat we echt een lange termijn relatie met onze partnerrestaurants aangaan, zorgt ervoor dat voor hen de last van het zelf inhuren en beheren van hun eigen bezorgers wegvalt. Bij ons kunnen ze profiteren van het opkomende online en mobiele publiek, zonder dat zij hoeven te investeren in technologie of marketing. Waardoor hun inkomsten toenemen en ze beter gebruik maken van hun bestaande middelen, zonder af te doen aan de kwaliteit van hun maaltijden."

In trek bij investeerders
Bezorgdiensten zijn in trek bij investeerders. Die interesse kan niet los gezien worden van de snelle groei die de verkoop van online producten en diensten doormaakt. Het afgelopen jaar groeide de online Business to Consumer met 24% en voor 2015 wordt een groei van 16% verwacht, weet het FD.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Eerder dit jaar haalde het Britse Deliveroo $70 miljoen op. Ook HelloFresh wist investeerders deze week opnieuw €75 miljoen te ontlokken, ondanks het feit dat bestaande spelers het ingredienten-op-maat-voor-een-maaltijd concept gemakkelijk kunnen kopiëren.
Waar het steeds om gaat, is het zo snel mogelijk veroveren van een zo groot mogelijk marktaandeel. Dat kost veel geld, maar als de koek eenmaal verdeeld, pakt de winnaar vanzelf alle winsten. Dat hopen de investeerders in ieder geval.

Fotocredits: 'Pizza bike fleet', David Li
Dit artikel afdrukken