Uit de 2015-editie van de GfK Out of Home Formule Awards komt naar voren dat concepten met een duidelijke en onderscheidende propositie het best presteren. Zij houden zich het gemakkelijkst overeind tegenover de retail, die zich steeds verder op het terrein van de traditionele out-of-home begeeft, door te 'blurren' of eetgelegenheden in de eigen formules in te richten. Dat wordt onderschreven in de recent verschenen Beleidsmonitor van de FSIN.

Succeskenmerken out-of-home
Bas van Eekelen, onderzoeker van GfK, analyseerde wat de succeskenmerken zijn van de 5 segmentwinnaars van 2015: Kwalitaria, Bagels & Beans, Julia’s, Hutten en GaiaZoo Kerkrade. Zij zijn de winnaars in respectievelijk de fastservice (cafetaria's en fastfood), shopperhoreca (foodformules in winkels en winkelgebieden), on the move (onderweg, stations en tankstations), bedrijfscatering en leisure (pretparken en dierentuinen).
Bezoekers van meer dan 76 foodserviceformules beoordeelden deze op 20 verschillende aspecten, waaronder beleving, gastvrijheid, kwaliteit, prijs en loyaliteit. In Out-of-Home Shops formuleert Van Eekelen zijn conclusie: “De ultieme sleutel tot meer conversie is een assortiment waar de consument voor omrijdt in een mix van directe consumptie. Maak het verschil in assortiment, bijvoorbeeld door producten met een verhaal. Maar wees vooral geen dief van je portemonnee door niet in te spelen op het for now-moment.”

'Omfietsconcepten'
De onderscheidende kenmerken die klanten weten te verlokken zijn met name innovatieve en 'andere' producten. Met de hygiëne, snelheid en vriendelijkheid van de bediening zit het in de out-of-home wel snor. "Met unieke, bijzonder smaakvolle en lokale producten kan het verschil worden gemaakt”, zegt Van Eekelen. Daar fiets je graag even voor om.

Fotocredits: Kwalitaria via Facebook
Dit artikel afdrukken