'Nudging' houdt in mensen een zetje in de goede richting geven. In Groot-Brittannië bestaat sinds 2010 het Behavioral Insights Team, schrijft The Guardian.

Deze overheids-'nudge unit' gebruikt inzichten uit de gedragswetenschappen om mensen te stimuleren betere keuzes te maken voor zichzelf en voor de samenleving. Winkels, marketeers, restaurants en websites maken hier al langer gebruik van, maar nu komt het ook in de gezondheidszorg in beeld.

Verschillende zintuigen
Niet alleen woorden zijn effectief om te nudgen, ook andere zintuiglijke waarnemingen als beeld en geur hebben effect. Niet voor niets ruikt het in supermarkten naar vers brood en ligt er chocolade naast de kassa. Ook het gebruik van grotere borden en bredere, kortere glazen zijn voorbeelden van nudging om restaurantbezoekers tot meer eten te verleiden. Eén van de eerste en meest bekende voorbeelden van nudging is de afbeelding van een vlieg in de urinoirs op Schiphol. Deze kleine ingreep verminderde het spetteren over de rand met 80%.

Recente voorbeelden van nudging in de zorg zijn bijvoorbeeld dit onderzoek dat aantoonde dat het verspreiden van een zeepgeur bij de intensive care het medisch personeel vaker hun handen deed wassen. Een Londense ziekenhuisketen constateerde in een trial dat een iets ander woordgebruik in een sms-je van de Britse National Health Service (NHS) het percentage van mensen wat niet komt opdagen voor een afspraak met de dokter met bijna 25% vermindert. Dit scheelt de NHS wekelijks £1.000.000 (ruim €1.400.000) aan verspilde tijd en zorgt ervoor dat meer mensen de zorg krijgen die nodig is.

100.000 orgaandonoren
Het meest effectieve en mogelijk levensreddende voorbeeld van nudging in de zorg speelt zich af bij het werven van orgaandonoren. Na het uittesten van meerdere formuleringen bleek de zin “If you needed an organ transplant would you have one? If so, please help others” (Krijg jij een orgaantransplantatie als je die nodig hebt? Zo ja, help dan anderen ook) het meest effectief te zijn. Nadat deze boodschap was ingevoerd, meldden zich binnen een jaar 100.000 extra donoren.

Zo groot is de kracht van een nudge.

Fotocredits: This one is real, Works that Work
Dit artikel afdrukken