Het is ontzettend vervelend van mensenvoedingskundige Katan en zoveel anderen die het alsmaar herhalen. Tegen kwalen en de dood helpt fietsen en weinig eten. Dat zeggen ze.
Voor ons consumenten is dat vervelend omdat we voor het grote genieten in een lui leventje geboren zijn.
En zouden we doen wat de mensenvoedingskundigen verkondigen dan zouden de AutoRai en de genotmiddelenindustrie het wel kunnen schudden. Over dat laatste, het voortbestaan van de snoepfabriek, maakt de niet zozeer mensenvoedingskundige als wel natte vinger epidemioloog (epidemiologie is natte vingerkunde) professor Kok zich zelfs in het openbaar zorgen. Maar dat is niet nodig. De plezierfabriek redt zich wel en innoveert volop. Advertenties in het vakblad Distrifood getuigen er van. Een nieuwe Tom Pouce (Poes) en een nieuw ijsje, de eerste kandidaten dit jaar voor de gezonde voedingsprijs van het Voedingscentrum. In het taartje zit voortaan geen hard vet meer en in het ijsje zitten muesli en jam. Hee, daar zijn de bosvruchten weer terug, daar hadden we een tijd niet van gehoord.
Het snoep van Katja is dan wel niet gezonder gemaakt, maar Katja draagt de boodschap nog eens indringend uit als ‘Goed Nieuws: ‘Natuurlijk kleur- en smaakstoffen’. En nog altijd staat pontificaal voor op de zakjes winegums en drop van Katja: ‘Zonder vet’.
Advies, gratis en bij deze aan fabrikanten van geneeskrachtige yoghurtjes; je moet er op zetten: ‘100% Zonder Dooie Muizen’. Dat helpt.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ze gaan minder suiker stoppen in meer gebruiksmomenten. Hoeveel suiker krijgen kinderen dan per dag minder binnen?
Snoepfabriek dagdroomt er op los. Over de nieuwe snoepjes - Truly Juicy - van Redband (zie hierboven een berichtje van Wouter van der Land) zegt een woordvoerster van Leaf Holland in Distrifood: 'Het aantal gebruiksmomenten van snoep zal toenemen. Moeders zien het nu eerder als een verantwoorde traktatie.'
Openhartig! Het is niet verantwoord, maar zo zien we het wel.
In Truly Juicy zouden 'dertig procent minder suikers' zitten. Weer eentje voor de Grote Gezondheidsprijs van het regeringsvoedselvoorlichtingbureau, het Voedingscentrum.
Alleen, er wordt niet gezegd van welke hoeveelheid suikers (zoals in gewone Red Band) die 30 procent is afgenomen.
Prognose: Als het aantal gebruiksmomenten toe neemt omdat moeders denken dat het goed is om Truly Juicies te snaaien, neemt het aantal kinderen op punt van ontploffen met 30 procent toe.
Dat klinkt heel .... hoe zal ik het zeggen .... gezond, Meisje! Natuurlijk zelfs.
Je weet toch wel dat er echt veel lekkerdere zijn dan die Leonidassen (= goed fabriekspul!)? Je krijgt een doosje van me als je belooft een videootje te maken van als je er van snoept ;-)
Het geeft ook een veel beter gevoel om een doos ambachtelijk gemaakte Leonidas bonbons leeg te eten in de wetenschap dat er in deze superlekkernijen geen kleurstoffen zitten. De rest hebben we het natuurlijk niet over. Doe mij maar zo' n witte mèt noot:-)
Zo' n plastic zakje junksnoep moet gewoon veel minder gezond zijn toch? :-)
(ik was vandaag MVO in de weer met een foodfabrikant, vandaar dat ik er nog een beetje vol van zit:) wat vinden we nou van zoiets?
Snoep brengen met de suggestie dat het gezond is, zou een reden moeten zijn voor onze nieuwe minister Verburg - gegeven de manier waarop zij haar beleid inzet - om hier publiek op te reageren.
Het karakter van snoep is niet ' gezond' (ook niet per se ongezond, laat dat duidelijk zijn), dus blijf daar vanaf en ga gewoon ondergronds vertellen dat je af en toe best mag snoepen. Da's tenminste volstrekt helder.
Of ben ik nog een beetje in de ban van de dag?