Toegang tot marktprijzen
Dankzij hun mobiele telefoons hebben boeren actueel inzicht in marktprijzen nog voor ze de vaak lange reis naar hun afzetmarkt ondernemen. Telefoondiensten sturen SMS-jes met groothandels- en retailprijzen zodat boeren overeenkomsten kunnen sluiten met handelaren. Ook kunnen ze dankzij de informatie het tijdstip waarop ze hun oogst op de markt brengen optimaliseren. Een voorbeeld is het Keniase SokoniSMS, dat boeren precies informeert waar hun koopwaar in het land tegen welke prijzen wordt verhandeld. Omdat iedereen de prijzen ziet, ontstaat opeens een transparante markt die niet meer door handelaren alleen, maar ook door de boeren zelf wordt bepaald.
Eén ding blijft natuurlijk van belang: wie optimaal van de mogelijkheden gebruik wil maken, moet niet alleen boer maar ook ondernemer zijnMobiel betalingsverkeer
Mobiele telefoons blijken handzaam in het betalingsverkeer en voor financiële diensten, zoals verzekeringen. Bij Kilimo Salama ('veilige landbouw') kunnen boeren zich bijvoorbeeld verzekeren tegen slecht weer. De prijs van de verzekering wordt verrekend met aankopen van zaad en mest waardoor de premie betaalbaar blijft. Verzekerde boeren hebben via hun telefoon inzicht in hun polis en krijgen eventuele schades uitbetaald via SMS-berichten. Het hele proces is gedigitaliseerd, zodat papier dat zoek kan raken geen roet meer in het eten kan gooien. Veel belangrijker is natuurlijk dat boeren die de premie kunnen betalen, letterlijk niet meer nat kunnen gaan of droog kunnen te staan door een mislukte oogst.
Koeienkalender
De eerste Afrikaanse mobiele koeienkalender, iCow, laat boeren via de mobiele telefoon de vruchtbaarheid van hun dieren beter managen. Met deze app kunnen boeren bijhouden of een koe gedekt wil worden of hoe haar zwangerschap verloopt. Natuurlijk houdt iCow ook het voerregimes van de dieren bij en geeft de app naast veterinaire informatie ook de exacte marktprijzen voor vee.
Weeroverzichten
Dankzij mobiele technologie kunnen apps zoals Tigo Kilimo in Tanzania kleine boeren voorzien van de laatste weerinformatie. In combinatie met tips voor de implicaties voor hun gewassen, stelt dit hen in staat om het maximale uit de situatie te halen. Zulke informatie was in het verleden niet eens voor grote boeren beschikbaar.
CocoaLink
CocoaLink is een app die cacaoboeren in West-Ghana met elkaar verbindt en voorziet van informatie over een breed scala aan onderwerpen. De app is ontwikkeld door de World Cocoa Foundation en stuurt cacaoboeren gratis spraak- en SMS-berichten over veiligheid, kinderarbeid, gezondheid, verbeteringen in teeltpraktijken, preventie van ziekten en, niet te vergeten, marketing van hun product. De berichten zijn naar keuze in het Engels of in de eigen taal.
Het zijn allemaal voorbeelden van manier waarop een klein apparaatje boeren die in het verleden een speelbal waren van mensen die veel meer informatie hadden dan zij in staat stelt minstens zo slim te zijn. Ze kunnen veel zelfstandiger op de markt optreden. Eén ding blijft natuurlijk van belang: wie optimaal van de mogelijkheden gebruik wil maken, moet niet alleen boer maar ook ondernemer zijn.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
“…die in het verleden een speelbal waren van mensen die veel meer informatie hadden dan zij in staat stelt minstens zo slim te zijn.”
Ik vraag me dat af.
Steeds meer blijkt digitale info via internet mensen niet slimmer te maken, maar kwetsbaarder.
Gemakkelijker te manipuleren.
Tuurlijk kleven er voordelen aan. Denk aan medische zorg, onderwijs, maar zij, die de data nationaal en regionaal beheren in Afrika, worden juist machtiger en versterken er hun greep mee.
Zeker in instabiel Afrika.
Met ‘slim’ heeft het niets te maken.
Vrede en goede infra van het platteland naar steden zijn er veel belangrijker voor de boeren.
En beiden ontbreken structureel.
(Een van de meest trieste vormen van 'informatieverstrekking' in Afrika werd gegeneerd door Radio Télévision Libre des Mille Collines (RTLM). Met alle gevolgen van dien)
Als de eerste niet optimaal werkt heb ik zo mijn twijfels over de volgende 4.
Die transparantie is het meest cruciale in het hele vervolg.
Het werkt bij ons (hier in EU) niet eens, laat staan dat het daar een succes word.