imageHuishoudens met mensen die te zwaar zijn, kijken meer tv en doen meer impulsaankopen. Ook zijn ze gevoeliger voor informatie en spaaracties dan huishoudens zonder overgewicht. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GFK Benelux Marketing Services. Huishoudens met overgewicht zijn gemiddeld lager opgeleid dan huishoudens zonder overgewicht.
Mensen met overgewicht kijken per dag gemiddeld veel langer televisie dan mensen zonder overgewicht. Vooral bij jonge huishoudens is dit verschil groot: van de jonge huishoudens met overgewicht kijkt bijna 50% twee uur of meer per dag tv. Voor de jonge huishoudens zonder overgewicht is dit 25%.

Huishoudens met overgewicht zijn bovendien significant gevoeliger voor prikkels tijdens het boodschappen doen dan de huishoudens zonder overgewicht. Impulsaankopen zullen dus eerder door mensen met overgewicht worden gedaan en zijn door retailers en fabrikanten op de winkelvloer makkelijker te verleiden. Deze huishoudens laten zich ook meer beïnvloeden door personen in hun directe omgeving, kopen vaker dezelfde merken en stellen goedkeuring door bekenden of vrienden meer op prijs.

Huishoudens met overgewicht zijn gemiddeld ook vaker op zoek naar informatie over producten en lezen meer reclamedrukwerk en advertenties dan huishoudens zonder overgewicht.

bron: GFK
Dit artikel afdrukken